Sökmotoroptimering via Facebook och Twitter
Danny Sullivan (redaktör och chefredaktör på Search Engine Land) har ställt ett par frågor till Google och Bing om länkar från Facebook och Twitter finns med i kalkylen för att mäta popularitet av en enskild artikel eller sajt. Svaren som Danny fick visar klart och tydligt att länkar från de sociala kanalerna finns med i […]
Danny Sullivan (redaktör och chefredaktör på Search Engine Land) har ställt ett par frågor till Google och Bing om länkar från Facebook och Twitter finns med i kalkylen för att mäta popularitet av en enskild artikel eller sajt.
Svaren som Danny fick visar klart och tydligt att länkar från de sociala kanalerna finns med i kalkylen för att ranka sidor. Det betyder kort och koncist att du kan använda ditt din facebook fanpage och twitter konto för att förse sajter med externa länkar. Vilket är en del av sökmotoroptimering.
Nu kan jag optimera själv via Facebook och Twitter.
Tyvärr så är sökmotoroptimering inte så enkelt, så att man kan skapa underverk på egen hand med endast hjälp av Facebook och/eller Twitter för att synas bättre i Google. ”Det finns inga genvägar för en lyckad sökmotoroptimering, det börjar med en bra produkt” (citat Paula Martilla). Det krävs dessutom länkar från flera sajter, som jag kommer ta upp vid ett annat tillfälle.
Vi återgår till svaren från Google och Bing, och de faktum att länkar från Twitter och Facebook finns med i kalkylen för att värdesätta hur populär en artikel eller sajt är.
1) If an article is retweeted or referenced much in Twitter, do you count that as a signal outside of finding any non-nofollowed links that may naturally result from it?
Bing:
We do look at the social authority of a user. We look at how many people you follow, how many follow you, and this can add a little weight to a listing in regular search results. It carries much more weight in Bing Social Search, where tweets from more authoritative people will flow to the top when best match relevancy is used.Google:
Yes, we do use it as a signal. It is used as a signal in our organic and news rankings. We also use it to enhance our news universal by marking how many people shared an article.
Det föreligger ett par tekniska aspekter när det gäller facebook och twitter. Det är svårt att veta om profilen/kontot ligger bakom en enskild individ eller om det är en automatiserat konto som länkar hur som helst.
2) Do you try to calculate the authority of someone who tweets that might be assigned to their Twitter page. Do you try to “know,” if you will, who they are?
Bing:
Yes. We do calculate the authority of someone who tweets. For known public figures or publishers, we do associate them with who they are. (For example, query for Danny Sullivan)Google:
Yes we do compute and use author quality. We don’t know who anyone is in real life 🙂
Kortfattat
Kan man dra slutsatsen att en artikel som blir väl omdiskuterat och spridd i Twitter och Facebook, kommer i slutänden påverka hur väl artikeln syns i sökresultatet hos Google eller bing. Det vi förmodligen kommer få se mer utav i framtiden är mer spam i dessa två plattformar. Utöver det blir det med stor sannolikhet större nyhetsflöde i Facebook och Twitter med uppmaningar om att sprida vidare nyheter för att få fler ”inkommande länkar”.
Stort tack för tipset Bernt Johansson