Sökmotoroptimering via Twitter

Sociala medier som exempelvis Facebook, Twitter och Youtube använder nofollow-egenskapen på länkar som användare skapar, vilket gör att länkarna inte får någon kraft – fram tills nu då Google och Bing bekräftat att de värdesätter länkar från Facebook och Twitter i en intervju av Danny Sullivan på Search Engine Land. Även Rand Fishkin från SEOmoz […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Sociala medier som exempelvis Facebook, Twitter och Youtube använder nofollow-egenskapen på länkar som användare skapar, vilket gör att länkarna inte får någon kraft – fram tills nu då Google och Bing bekräftat att de värdesätter länkar från Facebook och Twitter i en intervju av Danny Sullivan på Search Engine Land. Även Rand Fishkin från SEOmoz har skrivit en artikel angående denna intervjun som är mycket läsvärd.

Hur kan man då utnyttja Twitter för sin marknadsföring? Bara starta ett Twitter-konto och skapa massa länkar till sin webbplats? Helt fel- det kräver mer än så.

Social Authority och Author Authority

Google värderar länkar från Twitter och Facebook genom något dom kallar ’Author Authority’ och Bing kallar det ’Social Authority’. För att sökmotorerna skall veta om en länk kommer från en trovärdig användare eller till exempel hur kraftfull en länk skall vara så kollar dem bland annat på hur många personer användaren följer samt hur många som följer användaren. Google kan ganska lätt se om en Twitter-användare är populär och aktiv. Att skapa ett konto utan att följa några andra eller ha följare själv och sedan posta massa länkar är troligtvis inte effektfullt alls.

Danny Sullivan: If an article is retweeted or referenced much in Twitter, do you count that as a signal outside of finding any non-nofollowed links that may naturally result from it?

Bing: We do look at the social authority of a user. We look at how many people you follow, how many follow you, and this can add a little weight to a listing in regular search results. It carries much more weight in Bing Social Search, where tweets from more authoritative people will flow to the top when best match relevancy is used.

Google: Yes, we do use it as a signal. It is used as a signal in our organic and news rankings. We also use it to enhance our news universal by marking how many people shared an article.’

Vill man utnyttja Twitter (vilket är en otroligt bra kanal för marknadsföring) för sökmotoroptimering så krävs det att man är aktiv och är delaktig med de användare som följer dig. Om exempelvis tio av alla användare som följer dig ’retweetar’ en artikel med länk som du skriver på Twitter så ser sökmotorerna detta som en signal på att din länk är trovärdig och omtyckt, till skillnad på om ingen gör det.

För att få dina ’followers’ att ’retweeta’ och diskutera dina artiklar på Twitter så krävs det såklart att de är intressanta och inte bara en artikel för skrivandets skull. En Tweet som lyder;

Dricker kaffe. Mycket gott

är kanske inte så intressant för en annan användare att dela med sig av, men om du istället skriver;

Otroligt bra erbjudande på kaffebryggare - http://www.enlänk.se - nedsatt 50%

så är den artikeln kanske mer intressant att dela vidare. Man måste helt enkelt tänka på vad man skriver för att det ska bli intressant och på så vis få spridning på sina Twitter-artiklar.

Positiva signaler i Tweets

Rand Fishkin skriver i sin artiklar om några saker han tror är positiva signaler i Tweets som jag kan hålla med om. Bland annat att det troligtvis är mer positivt att ha 50 länkar från 50 olika Twitter-konton än 50 länkar från ett och samma konto, vilket kan kännas ganska logiskt. Rand Fishkin tror även att ’tweets’ med länkar till gamla artiklar tyder på ett bestående värde och intresse, varför det inte bara är bra att länka till nya artiklar.

På Twitter kan man inte skapa ankartexter på länkar, men det är ganska troligt att omkringliggande text rund en länk ger väsentlig information om eventuell relevans. Rand Fishkin förklarade några idéer i en video på SEOmoz hur man bäst kan skriva sina Tweets på Twitter med länkar. Rands idé är att man skriver sin Tweet med:

  • En inledande text
  • En länk
  • En efterföljande text
  • Avslut med en tag (hash)

Då skulle en optimal Tweet se ut såhär:

Otroligt bra erbjudande på kaffebryggare - http://www.enlänk.se - nedsatt 50% #kaffebryggare

Tweets på vilket språk?

Från början skrev jag alla mina Tweets på Svenska och gick sedan över till att skriva dem på Engelska. Jag märkte ganska snabbt en skillnad – när jag skrev på Engelska fick jag helt plötsligt mycket followers som själva skrev på Engelska. Av några anledningar vill jag egentligen kommunicera med Svenskar på Twitter så jag gick snabbt över till att bara skriva Svenska Tweets igen och då blev majoriteten av de som började följa mig Svenskar.

Vill du nå ut till en bred målgrupp i världen så är med andra ord Engelska Tweets att rekommendera och är det bara den Svenska marknaden så är det bäst med Tweets på Svenska.

Nu har jag bara tagit upp en väldigt liten del av hur man kan arbeta med Twitter, men jag kommer fortsätta följa och skriva om SEO-forskning på Twitter, speciellt nu när Google och Bing gått ut med att de värdesätter länkar från Twitter!