Söknätverket med Display-tillval
Google ligger inte på latsidan när det kommer till att lanserar nyheter och uppdateringar kring Google AdWords. Vissa av er har kanske redan märkt av att de har lanserat ett nytt gränssnitt för AdWords, detta har börjat rullas ut successivt i konton. Den senaste uppdateringen som kom är en helt ny kampanjtyp som de kallar […]
Google ligger inte på latsidan när det kommer till att lanserar nyheter och uppdateringar kring Google AdWords. Vissa av er har kanske redan märkt av att de har lanserat ett nytt gränssnitt för AdWords, detta har börjat rullas ut successivt i konton.
Den senaste uppdateringen som kom är en helt ny kampanjtyp som de kallar för Söknätverket med Display-tillval.
Nå ut till ännu flera
Målet med denna typen av kampanj är att du som annonsör ska nå ut till ännu flera personer med dina annonser. Detta genom att synas både i Söknätverket (när någon Googlar) och när man surfar på relevanta sidor på nätet (Displaynätverket). I Googles inledande testar så har de lyckats få ut en ökning på 15% av antalet nya kunder genom denna kampanjtypen.
Men detta är väl ingen nyhet kanske många av er tänker, det var faktiskt min första tanke när jag läste om det. Det har ju tidigare funnits en kampanjtyp som syns i både Sök- och Dispalynätverket och det är ju den som har varit standardvalet.
Den numera gamla kampanjtypen kommer att tas bort helt och ersättas med Söknätverket med Display-tillval. Enligt Google så har de trimmat sina olika parametrar så att den nya kampanjtypen ska leverera bättre resultat och placera annonser på sidor och placeringar som har större chans att ge dig en avkastning jämfört med tidigare. I deras egna testar så har de sett en ökning av klickfrekvensen med 35% och en sänkning av kostnaden med 35%.
Google rekommenderar att man testar att uppgradera till den nya kampanjtypen om man idag bara kör Söknätverket. Detta för att man på ett snabbt och enkelt sätt ska kunna nå ut till flera personer och kunna öka trafiken och affärerna via hemsidan.
Olika kampanjer
Det hela låter väldigt bra och de redovisar bra siffror som lockar att testa detta. Men min uppfattning sedan tidigare står kvar. Vill du annonsera i Displaynätverket så skapa en helt egen kampanj för detta och håll isär dina sökkampanjer och dina displaykampanjer helt och hållet.
Det finns flera olika anledningar till detta men här är några argument:
– Vill du ha exakt samma budskap i dina annonser för både Sök- och Displaynätverket?
När någon Googlar så vill du kanske ha en lite tuffare uppmaning i annonstexten jämfört med när någon surfar på nätet och du vill fånga deras uppmärksamhet.
– Dagsbudget och budgivningen
Du avsätter pengar för din annonsering och genom att dela upp Sök- och Displaynätverket i olika kampanjer kan du även avsätta olika dagsbudgetar och välja hur du vill lägga dina CPC-bud. Om du samkör Sök- och Displaynätverket i samma kampanj kan du inte avgöra hur mycket av din budget som fördelas mot Sök respektive Display. Om du ökar din budget för dina kampanjer går bra så kanske en större del av pengarna går mot Display när det i själva verket var Sök som gav dig mest affärer och det var dit pengarna skulle riktas.
– Bättre inriktningsmöjligheter
Med en egen Displaykampanj har du större möjligheter att rikta dina kampanjer. Du behöver inte bara gå på sökord utan kan välja att rikta dig mot ämnen, intressen eller specifika placeringar. Detta är något som även Google rekommenderar i sitt blogginlägg om den nya kampanjtypen.
Så min slutsats är egentligen, vill du har full kontroll så jobba med skilda kampanjer för Sök- och Displaynätverket. Men om du har ett mindre konto och vill testa på ett sätt att försöka bredda dig lite till kan den nya kampanjtypen vara ett bra sätt att komma igång.
Är du nyfiken på hur du uppgraderar till den nya kampanjtypen så finns det ett hjälpavsnitt kring detta från Google.