Sommarens lästips för marknadsförare – Get Digital

3

Publicerad 08 juli 2016, 13:07 av Alette Sörensen

Fotbolls-EM, Almedalen och snart nyhetstorka. Sommaren är här på allvar och för många av oss innebär det en tids välförtjänt ledighet. Semestertider är ju även tillfällenas tillfälle att plöja igenom de intressanta poddarna som man missat och läsa böckerna som man fått rekommenderat. Är du på utkik efter det ultimata boktipset, eller har du svårt att sålla bland alla bra alternativ? Då vill vi tipsa om årets kanske viktigaste bok, Get Digital or Die Trying.

 

Om du följt oss ett tag så såg du kanske att vi uppmärksammade boken i samband med att den lanserades i april. Sedan dess har den seglat upp på första plats på Adlibris topplista inom kategorin management, och fortsätter att ligga i toppskiktet. Den har också skördat mycket positiv feedback och rekommendationer, bland annat genom att i maj bli utsedd till månadens bok i Chef.Boken som ges ut av tidskriften Chef.

Bakom boken står två ledare som är passionerade för att se företag ta sig an och lyckas med sin digitala marknadsföring – vår vice vd, Arash Gilan, och Jonas Hammarberg, vice vd hos Awesome Group. Båda är flitigt anlitade föreläsare inom digitalisering, marknadsföring och ledarskap. Senast nu under Almedalen deltog Arash i IHM Business School panelsamtal om digital kompetens (här kan du läsa IHMs referat från samtalet).

 

Det vi särskilt uppskattar med Get Digital är att den är praktisk och lättillgänglig oavsett hur mycket eller lite erfarenhet man har av digitalisering. Arash och Jonas presenterar digitalisering från scratch och berättar om dess effekter, för att sedan ge konkreta råd som går att tillämpa i företagsledarens verklighet. Och när författarna poängterar varför det är avgörande att digitaliseras, gör de det utan att underskatta värdet i det mänskliga och icke-digitala.

 

Ett centralt tema som boken tar upp är hur digitaliseringen förändrar marknadsföringens förutsättningar och hur man bör tänka som en modern marknadsförare. Författarna sammanfattar utvecklingen med orden ”från Mad Men till Math Men” som också är titeln på ett eget kapitel. Här följer en liten inblick i boken genom ett utdrag ur kapitlet:

 

Math Men – den moderna marknadsföraren

Digital marknadsföring handlar i grund och botten om matematik och siffror. Om du inte gillar matematik och siffror är digital marknadsföring inget för dig. Detta är grunden och kärnan i vad som kännetecknar Math Men – den moderna marknadsföraren. Den moderna ledaren måste dock lära sig att det inte handlar om antingen eller, utan både och. Vi behöver använda data och intelligens för att veta så mycket som möjligt, för att snabbare kunna fatta rätt beslut, men addera känslan från den gamla formens marknadsföring eller ledarskap.

I den traditionella skolan såg vi ofta marknadsföringsavdelningen som en entitet skild från säljavdelningen, men i och med digitaliseringen suddas gränserna ut allt mer. Det finns inte plats för silos, utan marknad, försäljning och även kundservice blir mer av en integrerad enhet där man arbetar sida vid sida för at attrahera, skapa affärer, nå konvertering, öka försäljningen och därefter säkra att kunderna stannar och utvecklas till trogna ambassadörer som sprider sin erfarenhet till andra.

 

Om du, som oss, brinner för det digitala – eller om du vill veta mer om vad digitaliseringen innebär, få svar på varför man ska digitalisera och hur man lyckas – så är vi övertygade om att Get Digital ger dig en inspirerande sommarläsning.

 

Glad sommar önskar vi på Viva!

 

Ps. Om du loggar in på hemsidan www.getdigital.nu kan du även ta del av författarnas exklusiva material och göra att test för att se hur digital du är.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy