Spåra dina Sitelinks

Med annonstillägget AdSitelinks kan du visa upp till tio länkar till sidor på din webbplats och genom detta snabbt visa viktiga erbjudanden eller populära avsnitt som finns på din webbplats. Men för att kunna analysera och mäta resultatet av dessa extra länkar behövs en separat spårning. Vad är Sitelinks? Sitelinks, eller platslänkar visas i annonserna som […]

Publicerat
Inlägg SEM

Med annonstillägget AdSitelinks kan du visa upp till tio länkar till sidor på din webbplats och genom detta snabbt visa viktiga erbjudanden eller populära avsnitt som finns på din webbplats. Men för att kunna analysera och mäta resultatet av dessa extra länkar behövs en separat spårning.

Vad är Sitelinks?

Sitelinks, eller platslänkar visas i annonserna som ligger högst upp och längst ned i Googles sökresultat. Anledningen till att använda sig av sitelink kan vara att ni snabbt vill visa ett erbjudande i samband med er annons istället för att skapa en ny annons för just detta erbjudande.

Det gör att det blir mindre arbete. Jag upplever även att sitelinks med fördel kan användas för att få annonsen att sticka ut mer om annonseringen sker på hårt konkurrensutsatta sökord.

Ni kan skapa upp till 10 olika länkar.Men annonser som visas på stationära datorer och pekdatorer kan innehålla två, fyra eller sex länkar utöver visningsadressen. Annonser som visas på sökresultatsidor på smartphones kan innehålla två extra länkar. Justering av länktexter och webbadresser redigeras under fliken Annonstillägg i ditt AdWords konto.  Här under kan du även hitta  resultat för annonser som innehåller platslänkar.

När det kommer till kostnaden för ett klick på en sitelink är den precis densamma som kostnaden för ett klick på visningsadressen i annonsen, dvs själva annonsen.

Spårning av sitelinks

Genom ValueTrack, en AdWords-funktion för webbadressmärkning, kan ni spåra och få detaljerad information om varje klick på din annons och länkar. Information som blir väldigt viktig när det kommer till att finjustera kampanjerna och inställningarna så att de ger bättre resultat.  Med denna parameter kan du lokalisera sökorden som hör ihop med klick på platslänkar. Det ni behöver göra är att manuellt märka varje sitelink så att de berättar för Analytics vilken länk användaren kommer från.

Google själva beskriver ValueTrack på detta sätt:
Value Track fungerar på så vis att du lägger till en särskild tagg i annonsens måladress. När kunden sedan klickar på annonsen och besöker din webbplats registrerar ValueTrack vissa uppgifter om annonsen i webbadressen. Det kan vara information om exempelvis vilken webbplats som besökaren klickade på annonsen, den specifika annons som visades och vilket sökord som fick annonsen att visas.

Exempelvis kan en URL i en sitelink se ut på detta sätt:

http://test.com/testpage?sitelink={copy:name}

Mer om vilka ValueTrack-parametrar som ni kan inkludera i spårningen av er annonsering kan ni läsa om här: http://support.google.com/adwords/bin/answer.py?hl=sv&hlrm=en&answer=2375447&from=178482&rd=1