Spåra mer med Google Analytics

Ställer du dig ofta frågan ”Vad gör besökarna på min webbplats?”. Kan du besvara frågan eller har du för lite data att underbygga svaret med? Jag tänkte dela med mig lite tips för hur du bättre kan skapa ett dataunderlag som kan ge de insikter du behöver. Standardspårning räcker ofta inte De allra flesta som […]

Publicerat
Inlägg Google

Ställer du dig ofta frågan ”Vad gör besökarna på min webbplats?”. Kan du besvara frågan eller har du för lite data att underbygga svaret med? Jag tänkte dela med mig lite tips för hur du bättre kan skapa ett dataunderlag som kan ge de insikter du behöver.

Standardspårning räcker ofta inte

De allra flesta som använder Google Analytics som mätverktyg utnyttjar bara en bråkdel av dess potential. Genom att lägga in spårningsscriptet i sitt standardutförande på alla sidor får du insikt i hur besökare kommer till din sida, hur många och vilka sidor de tittar på men inte mycket mer.

Du kanske ställer dig frågorna:

  • hur många tittar på min promovideo?
  • hur många klickar sig vidare till externa webbplatser?
  • hur många pdf-nedladdningar genomförs?

Spåra med händelser

Alla dessa aktiviteter är ’osynliga’ med bara standardspårningen implementerad på webbplatsen. För att ta del av dessa insikter behöver man aktivera händelsespårning, eller event tracking som det heter på engelska.

Med denna funktionalitet kan du skicka data till Google Analytics med information om att besökare exempelvis klickat för att spela upp en video eller ladda ner en pdf.

Exempel på hur koden för en pdf-nedladdning kan se ut:
<a href=”/saljmaterial/produkt1.pdf” onClick=”_gaq.push([’_trackEvent’, ’Downloads’, ’PDF’, ’/saljmaterial/produkt1.pdf’]);”>Ladda ner</a>

För fler typer av spårningar med event tracking kan jag rekommendera Google Analytics hjälpavsnitt som behandlar funktionen mer i detalj.

För större webbplatser med mer komplexa strukturer kan jag rekommendera att anlita en Google Analytics Certifierad Partner som har lång erfarenhet av större konfigurationer och spårningsplanering.

Anpassa Google Analytics med Custom Variables

När vi har koll på besökarnas aktiviteter på webbplatsen får vi genast mer insikt, men i många fall vill man även veta mer om vilka typer av besökare som är på webbplatsen. Detta kan vi få reda på med hjälp av Custom Variables.

Har du en inloggningsmiljö på din webbplats där dina medlemmar loggar in? Medlemmar är inte relevanta att ha med när du försöker analysera hur potentiella kunder använder din webbplats. Genom att aktivera Custom variables kan du ”stämpla” besökare som loggar in på din webbplats. På så sätt har du möjlighet att segmentera bort dem när du gör din analys.

För att ge inloggade besökare en stämpel bör du modifiera spårningskoden på den sida där besökaren landar efter lyckad inloggning.

Exempel på den modifierade spårningskoden:
<script type=’text/javascript’>

var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push([’_setAccount’, ’UA-XXXXXX-X’]);
_gaq.push([’_setCustomVar’, 1, ’medlemstyp’, ’inloggad’, 1]);
_gaq.push([’_trackPageview’]);

(function() {
var ga = document.createElement(’script’); ga.type = ’text/javascript’; ga.async = true;
ga.src = (’https:’ == document.location.protocol ? ’https://ssl’ : ’http://www’) + ’.google-analytics.com/ga.js’;
var s = document.getElementsByTagName(’script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();

</script>

Genom att implementera en modifierad spårningskod kan du gruppera besökare som är medlemmar men även exkludera dem genom användningen av avancerade segment.

För mer detaljerad information gällande Custom Variables, gå till Google Analytics hjälpavsnitt.

Sociala aktiviteter

Våra webbplatser blir allt mer integrerade med sociala medier genom like-knappar, like-boxar, kommentarer, möjligheten att dela med sig av material osv. Precis som video-interaktion och nedladdningar kan vi spåra dessa aktiviteter genom ytterligare spårningsimplementation.

Google Analytics har skapat en egen spårningsfunktionalitet för detta som går under samlingsnamnet Social Tracking. Detta kräver en hel del konfiguration beroende på vilka sociala kopplingar du har på webbplatsen. Vi kommer att återkomma med ett fördjupande inlägg i detta ämne där vi även kommer att gå in på hur man spårar trafik tillbaka till webbplatsen från exempelvis like-knappar.

Är du intresserad av mer information gällande Social Tracking så kan jag rekommendera Googles Analytics egna beskrivning.

Jag hoppas att du efter denna läsning fått lite mer inblick i vilka möjligheter Google Analytics ger. Har du frågor gällande inlägger eller egen input i hur du använder dessa verktyg, skriv gärna en rad i kommentarerna!