Spara pengar – Länka Adwordsannons till rätt sida

Tyvärr är det fortfarande annonsörer som inte länkar Adwords-annonser till den sida som svarar upp till annonsen innehåll. Det är en av grundreglerna att länka till den kategorisida eller undersida som svarar upp till annonsen innehåll. Google mäter bland annat kvalitén på annonsen. Exemplet nedan som visar sökning på ’Matbord’ är ett tydligt exempel på […]

Publicerat
Inlägg Google

Tyvärr är det fortfarande annonsörer som inte länkar Adwords-annonser till den sida som svarar upp till annonsen innehåll. Det är en av grundreglerna att länka till den kategorisida eller undersida som svarar upp till annonsen innehåll. Google mäter bland annat kvalitén på annonsen.

Exemplet nedan som visar sökning på ’Matbord’ är ett tydligt exempel på hur Adwords-annonsering sköts på ett undermåligt sätt. En av dessa tre (3) annonsörer länkar nämligen inte till rätt sida i hemsidan. Det är en va grundreglerna (lektion 1) att länka respektive kampanj/annons till den sida som svarar upp till ’sökordet’, man betalar för. Varför det är viktig kan man läsa mer om hos Google via länken (Google & kvalitetsresultat)

 

 

 

 

 

 

Lifequalityproducts länkar i det här fallet dels inte till rätt sida i hemsidan. Därutöver syns de när jag söker på matbord med den annons som finns i exemplet. Annonsen bör trimmas till med en rubrik som innehåller ordet Matbord, därtill länka annonsen till den kategorisida som svarar upp till ordet ’Matbord’. 3:e parametern att beakta är val av matchningstyp, dvs ska annonsen synas på alla sökningar där Matbord finns med, eller vid specifika sökningar som endast matbord.

 

Handpåläggningen
Är inte mycket mer avancerad än att man inledningsvis lägger till rätt url:adress för respektive annons. Det innebär att det krävs mer tid att sätta upp en kampanj. Det slarvas tyvärr för mycket från byråer och av webmaster:s med ’länkning’ respektive matchning av ord. I samband med rätt uppsatta kampanjer får du:

  • Mindre avvisningsfrekvens
  • Minskad kostnad per besökare
  • Bättre placering på annonser
  • Relevant annonsering
  • Nöjdare besökare
    -Som i sin tur ger ökad omsättning (bättre omvandling per besökare, framförallt minskad kostnad per köp).

 

I praktiken
Är mitt råd att i första hand läsa på ordentligt hur man sätter upp en Adwordskampanj. Största felen gör ’personer’ på företag som ger sig ann på att hantera konton själv, utan detaljkunskaper om alla de knep som finns. Om inte rekommenderar jag att man anlitar ett konsultbolag som dels hjälper, men samtidigt lär upp hur man hanterar en Adwordskampanj. Det är mer komplext än vad många tror varpå tidsödande om man inte har planer på att bli riktigt duktig på PPC (Sponsrade länkar).

 

Vill man på egen hand börja med att länka annonser till rätt sida för att se effekten kan du följa dessa steg:

Logga in och gå till fliken ’Kampanjer’.

.

 

 

Därefter fliken ’Annonser’.

 

 

 

 

Håll pekdonet över respektive kampanj/annons du vill redigera och klicka på den. Därefter dyker det upp en meny med en fråga där du blir införstådd i vad som sker när man redigerar en annons. Ändra url:adress till den sida som svarar bäst till annonsens innehåll. Därefter klicka på ’Spara’.

 

 

 

 

 

 

Övrigt:
Här kan du läsa på mer om Adwords.

Filmer om hur du hanterar konto, kampanjer, annonser idyl.
Googles officiella Adwordsblogg, följ den