Statistik – nyckeln till digital framgång

Det pratas mycket om ”big data” och att fatta datadrivna beslut, men lever vi i den verkligheten? På Viva är vi övertygade om att statistik är nyckeln till att lyckas med sin digitala marknadsföring. Det är också bakgrunden till att vi tagit fram Viva Report, ett kostnadsfritt analysverktyg som hjälper dig att tolka statistiken. År […]

Publicerat
Inlägg Marknadsföring

Det pratas mycket om ”big data” och att fatta datadrivna beslut, men lever vi i den verkligheten? På Viva är vi övertygade om att statistik är nyckeln till att lyckas med sin digitala marknadsföring. Det är också bakgrunden till att vi tagit fram Viva Report, ett kostnadsfritt analysverktyg som hjälper dig att tolka statistiken.

År 2016 kommer vara året då fler och fler företag inser vikten av att ha koll på sin data och sina siffror för att kunna fatta rätt beslut framåt.

Vad gör statistiken så viktig för digital framgång?

  1. Den ger dig vägbeskrivningen mot målet.

Om jag ska hitta rätt väg till mitt mål behöver jag dels veta var jag kommer ifrån, och framför allt måste jag veta var jag befinner mig just nu. Detta är helt nödvändigt om jag ska kunna förstå eller skapa mig en karta som hjälper mig att komma fram till mitt mål. Det är omöjligt att hitta fram till målet om jag använder fel karta eller vägbeskrivning, såvida jag inte förlitar mig på turen.

Precis på samma sätt fungerar det med marknadsföring. [tweetability]Vet jag inte var jag befinner mig, kommer jag få svårt att fatta rätt beslut om vilken väg jag ska ta framåt.[/tweetability] Så ser vardagen ut för många företagare, kanske de allra flesta. Man beslutar i vilka marknadsföringskanaler man ska synas baserat på känslor och antaganden snarare än fakta och statistik. Sedan håller man tummarna och hoppas på det bästa. Följer jag däremot statistiken behöver jag inte längre hoppas, jag vet var jag är väg.

  1. Den hjälper dig att optimera medieinvesteringarna

Genom att samla statistik från alla digitala medieinvesteringar har jag möjlighet att mäta och jämföra hur väl de olika kampanjerna presterar mot målet. Vilken kampanj sticker ut genom att levererar större volym, bättre kvalitet eller är mest kostnadseffektiv? När jag kan se vilka sökord, annonser eller inlägg om ger bäst effekt, får jag också svar på om jag exempelvis bör byta ut enstaka sökord eller hur jag kan förbättra annonserna som inte presterar lika bra. Baserat på datan kan jag justera, omfördela och optimera mina mediesatsningar för att få ett bättre resultat. Statistiken ger mig därmed förutsättningar för en träffsäkerhet i min marknadsföring.

 

Att samla statistik bjuder också på utmaningar. Den första utmaningen som medieköpare är att man behöver ha koll på väldigt många olika kanaler. Det handlar om allt från sociala medier och online-kataloger till displayannonsering och sökmotorer.

Den andra, och större utmaningen är att kunna tolka den datan man får. Tjänster som exempelvis Google Analytics är fantastiska, men man ska komma ihåg att det liksom många andra verktyg är utvecklade av och för människor som redan kan eller jobbar med statistik. För att kunna skapa sin egen kartbild krävs det enkla verktyg som hjälper företag att förstå vad som händer i den digitala världen.

Jag är säker på att 2016 är året då detta kommer påbörja sin väg till förändring. Som ett första steg på den vägen har vi tagit fram Viva Report, ett verktyg som ger företagare möjligheten att samla den viktigaste datan från de största kanalerna på ett och samma ställe. [tweetability]Att ständigt ha tillgång till den samlade datan kommer att vara viktigare än någonsin om man vill nå de önskade resultaten.[/tweetability]

För att hjälpa så många som möjligt har vi valt att ge bort verktyget helt gratis för vem som helst att använda. För företag och slutanvändare kommer det alltid att förbli så. Det finns absolut ett stort behov och en stark vilja att förstå detta bättre. Det märker vi inte minst på intresset för Viva Report som redan används av flera tusen företag från över tio länder. Välkommen till framtiden!