Svensk e-handel rekordstor – men utländska webbutiker lockar

Kurvan för svensk e-handel fortsätter oavbrutet uppåt och är snart i paritet med restaurangbranschen. Samtidigt lockas allt fler svenskar av utländska webbutiker.  På fyra år har svensk e-handel ökat omsättningen med 45 procent och bara sedan i fjol omsätter e-handeln nio miljarder mer än förra året och landar på 109,5 miljarder kronor, enligt en rapport från betalbolaget […]

Publicerat
Inlägg E-handel

Kurvan för svensk e-handel fortsätter oavbrutet uppåt och är snart i paritet med restaurangbranschen. Samtidigt lockas allt fler svenskar av utländska webbutiker. 

På fyra år har svensk e-handel ökat omsättningen med 45 procent och bara sedan i fjol omsätter e-handeln nio miljarder mer än förra året och landar på 109,5 miljarder kronor, enligt en rapport från betalbolaget Dibs.

Dibs statistik visar också på hur fyra av tio svenskar har handlat i en utländsk webbutik det senaste året, enligt en ny undersökning – vilket är några procentenheter mer än de senaste åren, skriver DI Digital.

Vissa lockas av att det lägre priset och andra för att varan inte finns tillgänglig i Sverige. Så hur ska den svenska de svenska nätbutikerna kunna konkurrera mot det? Jo, det finns faktiskt ett par fördelar.

Trygg och snabb leverans

När Dibs vd Daniel Larsson kommenterar rapporten påpekar han att det troligtvis handlar om flera miljarder som försvinner utomlands i form av utebliven moms, skatteintäkter och svenska webbutiker och arbetstillfällen. Men en konkurrensfördel han nämner är att svenska butiker har lättare att leverera snabbt och att till exempel vara tydliga med villkoren vid köp.

Just osäkerheten kring rättigheter är ett av de vanligaste skälen till att svenskar avstår från att handla från utlandet, enligt rapporten. Hela 38 procent anger det som anledningen.

Vill du läsa mer om svensk E-handels rekordår kan du göra det här.