Tagga sidor på Facebook

Något som säkerligen inte undgått många personer idag, är att det är möjligt att tagga sig själv och andra på bilder man laddar upp på Facebook. Nu går det dock att även tagga sidor, vilket givetvis företagaren med fördel kan utnyttja för att sprida kännedom om företagets facebook-sida. 200 miljoner foton/dag Att det varje dag […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Något som säkerligen inte undgått många personer idag, är att det är möjligt att tagga sig själv och andra på bilder man laddar upp på Facebook. Nu går det dock att även tagga sidor, vilket givetvis företagaren med fördel kan utnyttja för att sprida kännedom om företagets facebook-sida.

200 miljoner foton/dag

Att det varje dag laddas upp ca 200 miljoner foton och att det dagligen även görs ca 100 miljoner taggningar, gör att man snart förstår att detta kan komma att bli den nya stora integrationsmöjligheten för företagen och deras fans. Det positiva med detta verktyg är även att du kan tagga dina egna och andras foton med facebook-sidor, utan att först behöva gilla den sidan som man vill tagga.  Som det ser ut just nu kan dock bara sidor som tillhör kategorin ’Varumärken & Produkter’ eller ’Personer’ bli taggade. Lyckligtvis menar dock Facebook att de håller på att se över fototaggning för samtliga kategorier, vilket förhoppnignsvis innebär att detta blir realitet inom en snar framtid.

Underhållande

Dock är min tro att företagare initialt bör vara något försikt när det kommer till att tagga privatpersoners bilder. En bra början kan vara att tagga sina egna bilder för att sedan få sina kunder att följa efter som en ’kul grej’. Som jag varit inne på tidigare är det även viktigt att hitta en bra intervall för uppdateringarna och rätt mix mellan underhållning och PR-inlägg i företagets logg. En rekommendation är att  80% ska vara underhållande och informativt medan enbart 20% bör vara inlägg om företagets produkter eller tjänster. Även om denna rekommendation berör företagets logg kan det vara värt att fundera över detta även här. Som Robert på Facebookskolan.se skriver skulle företagare med fördel kunna göra detta genom att starta en fototävling där den vinnande bilden är den som på bästa sätt representerar företaget och dess värderingar. Genom sådana underhållande ’utmaningar’ kan ni hitta en balans genom att göra detta taggande till en mer underhållande och rolig aktivitet och samtidigt undvika risken att det känns som strategiska PR knep.

Har ni sett något företag som redan hoppat på detta tåg får ni gärna dela med er av lite roliga exempel på det hela.
Må så gott!