Tänk på följande vid hänvisning till facebook i marknadsföring
Under det senaste halvåret har jag uppmärksammat hur fler och fler företag hänvisar till bland annat Facebook i sin reklam. Framförallt TV-reklam, där vi inbjuds till att spela någon sorts spel eller ta del av dylika erbjudanden på Facebook. Men är det verkligen rätt strategi att hänvisa till Facebook med tanke på ‘dubbla varumärken’ i […]
Under det senaste halvåret har jag uppmärksammat hur fler och fler företag hänvisar till bland annat Facebook i sin reklam. Framförallt TV-reklam, där vi inbjuds till att spela någon sorts spel eller ta del av dylika erbjudanden på Facebook. Men är det verkligen rätt strategi att hänvisa till Facebook med tanke på ‘dubbla varumärken’ i sin egen reklam och är det till facebook man vill ha ‘sina’ kunder istället för till sin hemsida?
Det förutsätter att man vet vad man gör och att det finns en vinst för din organisation att hänvisa besökare till Facebook. Jag är inte typanvändaren av Facebook som spenderar timmar om dagarna där, men det är förmodligen lätt att man helt enkelt glömmer att gå in till företagets facebooksida när man väl har öppnat facebook i samband med reklamen.
Gör därför följande
Att när du väl vägleder din målgrupp till Facebook i exempelvis TV-reklam eller radio eller för den delen andra kanaler som print. Se då till att målgruppen kan slutföra en processen i din Facebooksida. Med det menar jag att man ska kunna registrera sig för nyhetsbrev alt. registrera sig för att få kupong i samband med att man ‘Gillar’ dig på Facebook.
Unicef är en av dem som har tänkt på just det, när man väl leds till facebook så kan jag där bestämma mig för hur mycket jag vill ge. Märk väl att ‘köpet’ slutförs på Facebook.
Är din strategi att få fler ‘Gillare’
Gäller det att i ‘ursprungskällan’ berätta tydligt att när man ‘Gillar’ Er får man XX rabatt via en kupong som ett exmempel. Det var bland annat mycket framgångsrikt för Nelly.com som ville få in många nya ‘Gillare’.
Det tar inte många sekunder för gemene man att glömma bort sig med tanke på allt ‘brus’ som finns omkring oss. Är det inte något som sätter sig på näthinnan direkt, är det stor chans att man tittar på foton eller chattar med de som är online på Facebook.
Hur är det då med att blanda in något annat starkt varumärke i sin egen reklam? Facebook är framför allt en social plattform, så det farliga kan vara att när du in din reklam hänvisar till facebook.
Syftet är så klart att sälja mer produkter och hur man gör det spelar inte alltid någon roll. Men enligt många så är konvertering av besök från sociala plattformar däribland Facebook lägre än andra kanaler som sök eller din direkt trafik till din hemsida etc. Jag är inte emot att man hänvisar till Facebook, huvudsken är att man får fler plattformar, forum och kanaler att arbeta tillsammans mot ett riktat mål. Sälja mer produkter!