Team LNU antar Google Online Marketing Challenge
I denna bloggserie får vi följa en grupp ekonomistudenter från Linnéuniversitet, team LNU, när de berättar om sin resa mot San Francisco och tävlingen Google Online Marketing Challenge. Detta är deras första blogginlägg av tre. CTR och PPC var för några månader sedan okända begrepp för många av oss, men under en kurs i e-marketing […]
I denna bloggserie får vi följa en grupp ekonomistudenter från Linnéuniversitet, team LNU, när de berättar om sin resa mot San Francisco och tävlingen Google Online Marketing Challenge. Detta är deras första blogginlägg av tre.
CTR och PPC var för några månader sedan okända begrepp för många av oss, men under en kurs i e-marketing gavs möjligheten att få läsa en fördjupningskurs i digital marknadsföring, som vi blev utvalda till. Team LNU består av Alexander Engsund, Gabriella Karlsson, Philip Lexander, Monika Terzic, Emma Marcusson och Andreas Granehäll. Vi läser alla kandidatprogrammet Detaljhandel och Service Management på Ekonomihögskolan i Kalmar, och har olika bakgrunder, kunskaper samt erfarenheter likt en lösgodispåse där det finns gott om allt. Några i teamet driver egna webshopar och andra har erfarenhet av att jobba inom detaljhandeln. När man är sex drivna personer som alla drömmer om resan till San Francisco, vilket är målet med det här projektet, så är allt möjligt!
Under februari månad har vi undervisats av Viva Media, som innan tävlingen sätter igång har lärt oss grunderna i Google Adwords. Vid fyra tillfällen har vi haft nöjet att lära oss teoretiska och praktiska kunskaper inom Adwords, vi har bland annat gjort testkampanjer, tittat närmare på hur annonstexter kan formuleras, vilka sökord som är bra att använda, och vilka sökord som är mindre bra och som kan bli ”negativa sökord”. Vi har även fått kännedom om hur viktigt det är med bra landningssidor och hur mycket man kan bygga och pyssla med annonser för att få fram en unik kampanj. Vi vill tacka Stefan Bernhardsson och Simon Sandberg på Viva Media för all hjälp, och för att de har pushat oss över startlinjen. Nu är vi igång, och med god kunskap om Adwords i bagaget kan vi nu resa säkert mot nästa mål!
Hur kommer tävlingen gå till? Vi ska ta fram en konkret Google Adwords strategi åt Kalmar Golfbutik, som ska presenteras i en första rapport. Därefter ska vi driva en Adwords kampanj under cirka tre veckors tid och under denna tid förbättra och justera den. Sista delen i tävlingen blir att skriva en ”final report” med resultatet från kampanjen. I samma ögonblick som vi släpper kampanjen är vi med i Googles internationella tävling ”Google Online Marketing Challenge”. De regionala vinnarna i Europa får resa till Googles huvudkontor i Dublin och de globala vinnarna får resa till San Francisco i sju dagar och besöka Googles huvudkontor.
Fotnot: Viva Media samarbetar med Linnéuniversitet i Googles studenttävling Google Online Marketing Challenge. På Linnéuniversitets hemsida kan du läsa mer tävlingen och studenterna som ingår i teamet från universitet.