Viktigt med text i din webbshop/hemsida

De som är erfarna när det gäller synlighet i sökmotorer, framför allt Google. Vet vid det här laget om vikten av textuellt innehåll i sin hemsida. Med andra ord, text i alla sidor som svarar upp till vad sidan handlar om. Det här är många gånger ett dilemma då man kommunicerar med människor i första […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

De som är erfarna när det gäller synlighet i sökmotorer, framför allt Google. Vet vid det här laget om vikten av textuellt innehåll i sin hemsida. Med andra ord, text i alla sidor som svarar upp till vad sidan handlar om. Det här är många gånger ett dilemma då man kommunicerar med människor i första hand. Men när det är en robot som står mellan människan och hemsidan, är det svårt att få design, användarvänlighet och plats för text att gå ihop på ett så kommunikativt sätt som möjligt.

Google läser text, vare sig du vill eller ej

Google säger inte mycket om hur man ska göra för att synas i deras sökmotor, men det lilla dom säger. Så påpekar de om vikten av textuellt innehåll som svarar upp till det man söker efter. En punkt som står i Google:s riktlinjer angående text lyder:

’Skapa en användbar och informationsrik webbplats och skriv webbsidor som tydligt och korrekt beskriver innehållet.’

Det här innebär kort och gott att du behöver skriva text på din startsida som förklarar lite mer om din verksamhet och de tjänster du tillhandahåller. Du måste häri även skriva unik och ny text på varje produktkategori, därefter ny och unik text i anslutning till vare enskild produkt.

Min tolkning av ’informationsrik webbplats’ är att man även tar steget vidare och skapar relevant innehåll som är lite utöver. Lägg till en blogg som ett exempel och skriv nyheter, recensioner, guider, utförliga produktbeskrivningar. Häri kan du länka internt till relevanta sidor som ger en förhöjd effekt.

Som ägare av en webbshop kan det kännas befängt att skriva 200 – 400 ord i varje kategori, därutöver en handfull unika ord i produktsdorna. Men det kan göra stor skillnad att skriva ’sagor’ i din hesida.

Ett exmpel:

Thehome.se, en möbelsajt som säljer bland annat soffor har på sin sida som ett exempel prioriterat text på ett smart och effektivt sätt. Klicka på bilden för att få den större så ser du hur de har skrivit näst intill en ’saga om soffor’. Men inget som på något sätt förstör sajtens struktur. För de som undrar så är texten kort och gott mest för att Google ska förstå vad sidan handlar om. Googlar vi ordet soffor så ser man klart och tydligt att Google förstår att just den här sidan handlar om soffor, med tanke på deras placering.

sökmotoroptimering, textuellt innehåll

Jag testade

I samband med att jag bytte layout och ramverk på en informationsportal jag har, passade jag på att bryta mot det Google rekommenderar och en handfull experter inom sökmotoroptimering. Dels så såg jag till att jag hade duplicerat innehåll, det innebär att samma innehåll återfanns på flera sidor i sajten. Dessutom gjorde jag som så att jag hade två rubriker där båda hade en *h1-tagg för rubriken.

Dagen efter sjönk min sajt från plats 33 till 70, på ordet sökmotoroptimering. Efter att jag ändrade till det som alla experter föreslår att man gör, återfann jag min sajt på samma plats efter ett par dagar. Testet talar inte bara om vikten av textuellt innehåll, det måste även vara kodat på rätt sätt så att rubriken är en rubrik för Google, såväl för människor.

Sidan 3, 4 i placering är absolut inte mycket att komma med, men med tanke på den trafik jag får på ordet som ter sig vara väldigt bra är det förödande för mig om jag inte hade haft text på hemsidan på rätt sätt. Vare sig det är en blogg, nyhetssajt eller webbshop.

Seobranschen.se trafik Google sökmotoroptimering

Observera att text i hemsidan inte gör underverk på egen hand. Du behöver länkar till din hemsida som är måttet av konkurrens.

Fotnot:

h-1 tagg är en definition på rubriker. Den mest viktiga börjar med 1 och den minst viktiga slutar med siffran 6. Underrubrik är således kodad med h-2.