Textannonsers uppbyggnad
När man producerar sponsrade länkar är det viktigt att man skriver enkla och tilltalande annonstexter. För att kunna uppnå detta på bästa möjliga sätt har google ett antal riktlinjer som bör följas för att effektivisera dina sponsrade länkar. Målet som man främst ska uppnå med sin PPC kampanj är att annonserna ska vara så pass […]
När man producerar sponsrade länkar är det viktigt att man skriver enkla och tilltalande annonstexter. För att kunna uppnå detta på bästa möjliga sätt har google ett antal riktlinjer som bör följas för att effektivisera dina sponsrade länkar. Målet som man främst ska uppnå med sin PPC kampanj är att annonserna ska vara så pass intressanta samt specifika att de som söker på dina sökord ska vilja klicka på annonsen för att komma in på din hemsida. Google rekommenderar att man använder sig av en call-to-action som t.ex ’köp’ eller ’beställ’ osv. Ord som ’hitta’ och/eller ’leta efter’ kanske är relevanta i detta sammanhang men kom ihåg att dessa ord indikerar att personen som söker fortfarande är i ett stadie där de letar efter information och därför kommer de antagligen inte vilja köpa din tjänst eller produkt; de kommer inte att konvertera. Ett annat tips är att använda sökordet i din annnonsrubrik, eftersom det trots allt är det ordet som den potentiella kunden sökt efter. Se även till så att annonserna är länkade till korrekt sida eller undersida på din webplats för att uppnå bäst relevans. Om Ni t.ex är ett företag som har ett brett utbud av kläder och har en unik annons som hänvisar till erbjudanden på byxor, se då till att länka den specifika annonsen till undersidan där det finns byxor och inte till huvudsidan eller någon annan sida. Enligt statistiken vill en person som går in på hemsidan kunna hitta det de letar efter med 1-2 klick från det att de klickade på den sponsrade länken. Annars riskerar Ni att kunden lämnar webplatsen igen och Ni får betala för ett klick som inte ledda till någon kund. Google rekommenderar att man i sin annonstext kommer till poängen snabbt och inkludera det viktigaste som Ni vill framhäva med annonsen först. Använd Er även av flera stycken unika annonser till varje annonsgrupp som var och en matchar sökord relevanta i sammanhanget.
En PPC annons innehåller fyra rader:
- Rubrik (25 tecken). Din titel på annonsen lockar personer till att klicka för komma vidare till din hemsida och ska helst innehålla sökordet som är kopplat till den specifika annonsen.
- Beskrivande text (två rader, 35 tecken var). Dessa två rader innehåller information om din produkt eller tjänst och annan relevant information så som en viss kampanj eller aktuellt erbjudande. Innehållet på dessa rader måste vara tydligt nog för att kommunicera din avsikt med erbjudandet och tilltalande nog för kunna övertala personer till att klicka på annonsen och besöka din hemsida.
- Display URL (35 tecken). Den här raden indikerar vilken webbplats användaren kommer till när de klickar på din annons.
- Destinations URL (1024 tecken). Detta är den faktiska sidan som personer besöker när de klickar på din annons. Denna URL syns inte i din annons. Man ska länka annonsen till en specifik sida eller undersida som relaterar till det annonsen berättar och sen använder man en enklare URL som är beskrivande av hemsidan i display URL.
I nästa inlägg kommer jag forsätta med en mer detaljerad diskussion kring detta ämne där jag presenterar de riktlinjer som gäller för de sponsrade länkarnas textinnehåll; vad som bör finnas med och vad man bör undvika.