Tips för dataanalys i sociala medier
Analys av data är avgörande för att driva en framgångsrik närvaro med ditt företag i sociala medier. Vi skulle gå så långt som till att säga att det är en av de mest grundläggande skillnaderna mellan ett konto som går bra och ett som går sämre. Det allra bästa receptet är dataanalys kombinerat med bra […]
Analys av data är avgörande för att driva en framgångsrik närvaro med ditt företag i sociala medier. Vi skulle gå så långt som till att säga att det är en av de mest grundläggande skillnaderna mellan ett konto som går bra och ett som går sämre. Det allra bästa receptet är dataanalys kombinerat med bra content. Denna gång ska vi fokusera på just ingrediensen dataanalys.
Varför analysera data?
Det enkla svaret är: För att det säger oss i stor utsträckning vad som funkar. Dels kan du se vilken typ av innehåll som skapar respektive inte skapar reaktioner och dels hur timing har att göra med respons.
Vilket data är intressant?
Här behöver svaret vara något mer nyanserat. Vilket data som är intressant beror nämligen på vad som är ert mål: Är det att få fler följare, är det att aktivera, interagera eller öka antalet konverteringar? Det beror helt enkelt på content och tillfälle.
Hur gör man?
Varje plattform har sitt egna system men vi kommer för denna gång titta kort på den generellt största plattformen, nämligen Facebook.
För att se er Facebook-sidas statistik klickar du på “Statistik” högst upp i menyn när du går in på er sida. Du kommer då till en sida som visar dig en översikt på er statistik. Därifrån kan du navigera till exakt det som är aktuellt för er just nu, och det kan som sagt bero på vad som är ert syfte.
Ett bra ställe att börja på är att klicka på “Inlägg” i vänstra menyn. Där kan du se:
– När era fans är inloggade – både vilka dagar och vilka tider. Med denna information kan ni bättre tajma in när ni bör publicera ert innehåll.
– Se statistik för era olika inlägg. Vad skapar mest interaktioner från era fans? Vilket innehåll får störst organisk räckvidd? Med den informationen vet ni vad ni bör publicera mer av.
Ett generellt tips är att bilder ofta får bättre räckvidd än länkar. Med andra ord: Även om det är en länk ni ska dela kan det vara smart att välja att dela den som en bild och lägga länken i inläggstexten. Hur bra det funkar beror på just era fans beteende, men det är helt klart värt att testa!
Vill du lära dig mer om statistik för sidor kan du läsa mer om det här hos Facebook.