Titlar
Titlarna är mycket viktiga vid sökmotoroptimering då sökmotorerna värderar dem högt. Eftersom titlarna inte visas på sidorna finns risken att den som inte är van missar att lägga till dessa. Vad är en titel? En titel syns inte på sidan men i de flesta webbläsarna kan man se sidans titel högst upp i webbläsarfönstret. Däremot […]
Titlarna är mycket viktiga vid sökmotoroptimering då sökmotorerna värderar dem högt. Eftersom titlarna inte visas på sidorna finns risken att den som inte är van missar att lägga till dessa.
Vad är en titel?
En titel syns inte på sidan men i de flesta webbläsarna kan man se sidans titel högst upp i webbläsarfönstret. Däremot syns titeln som rubrik i sökresultatet och eftersom det just är sökmotorernas rubrik till sidan, så värderas orden i titeln mycket högt.
Om någon söker på de ord som står i titeln ökar chansen att sidan visas i sökresultatet.
Exempel
<title>MediaAnalys Newsroom - Internetmarknadsföring</title>
I exemplet ovan värderas ‘MediaAnalys’ högst då det befinner sig först i titeln. Den kommer även värdera sammansättningen ‘MediaAnalys Newsroom’ högt, dels på grund av att dessa ord ligger först, men också beroende på att de ligger brevid varandra.
Vad man bör tänka på
Det finns ett antal saker man bör tänka på när man skriver eller genererar en titel. Här kommer några punkter:
Sökmotorerna begränsar rubrikerna / titlarna i sökresultatet
Google som idag är den största sökmotorn klipper rubriken eller titeln i sökresultatet vid ca 70 tecken. Man bör därför inte skriva en alltför lång titel. Se istället till för att ha med riktigt relevanta och bra ord i titeln både för sökmotorer och potentiella besökare. En bra titel kan locka till klick vilket ger fler besök.
Ord som klippts bort visas inte för besökare men sökmotorerna läser ändå in dessa ord så det kan ha viss påverkan på sökresultatet.
Upprepa inte ord för många gånger
Det finns oftast ingen anledning att upprepa samma ord flera gånger. Försök istället att använda andra relevanta ord, kanske synonymer.
Upprepade ord kan dels se illa ut för en besökare. Det kan också ta upp mycket onödig plats i sökresultatets rubrik, vilket gör att andra ord kanske inte visas.
Exempel på onödig upprepning
<titel>Hus i Stockholm, villor i Stockholm, lägenheter i Stockholm, bostäder i Stockholm, radhus i Stockholm</titel>
Exempel på hur man kan skriva
<titel>Hus i Stockholm. Villor, lägenheter, bostäder & radhus</titel>
I det exempel jag skrivit ovan är ‘Hus’ och ‘Stockholm’ våra viktigaste ord.
Använd relevanta ord
Försök att använda ord i titeln som relaterar till innehållet. Det gör det dels bättre för användare men ger också ett bättre resultat i sökmotorerna. Om ett ord förekommer både i titeln och i innehållet på sidan ger en sökning på det ordet att sidan hamnar högre upp i sökresultatet.
Skriv titlarna för både användare och sökmotorer
Att enbart skapa titelar för sökmotorerna kan göra att de ser illa ut. Tänk därför på att en snygg titel kan locka till klick från användare som leder till fler besök.
Exempel på titel skriven för sökmotorer
<titel>Hus, Stockholm, Villor, Lägenheter, Bostäder, Radhus</titel>
Exempel på titel skriven för sökmotorer och användare
<titel>Hus i Stockholm. Villor, lägenheter, bostäder & radhus</titel>
Undvik att skriva flera titel-taggar på en sida
Undvik att använda flera titel-taggar då det kan straffa sig i vissa sökmotorer så kallat ‘Title Stacking‘.
Exempel på Title Stacking (undvik)
<title>Hus & villor</title> <title>Bostäder & radhus</title>
Slutord
Glöm inte bort titlarna. Även om de inte syns på sidan så syns de i sökresultatet. Skriv dem för både användare och sökmotorer för optimalt resultat.