Viva

Tjäna pengar på Er webbsida!

Content
Publicerad , senaste uppdatering

Ett vanligt problem när man har webbsidor som inte har e-handel är att kunna påvisa webbplatsens värde för att få företagsledningen att satsa ekonomiska resurser på marknadsföring av densamma. Det är oerhört viktigt att få beslutsfattarna i en organisation att förstå att marknadsföring via sökmotorer är en utav de absolut mest effektiva kanalerna för att komma i kontakt med intresserade kunder. Att identifiera det ekonomiska värdet av besöken är ett beprövat sätt att få chefernas uppmärksamhet. Det hjälper också till att undvika att företagets webbplats bli någons bortglömda hobbyprojekt.

Internetmarknadsföring är mätbart

En stor fördel med all typ av internetmarknadsföring är att allt är mätbart. Genom olika analysverkyg kan man mäta hur många handlingar som utförs på en webbsida. Vi på MediaAnalys arbetar med Google Analytics och det kan jag verkligen rekommendera. Verktyget innebär att man har möjlighet att mäta olika mål på webbsidan som man sedan kan sätta ett ekonomiskt värde på, så kallad målomvandling. Ett exempel kan vara ett husföretag som säljer nyckelfärdiga villor.  Har de en nedladdningsbar PDF-broschyr på webbsidan som potentiella kunder kan hämta hem, kan man på ett enkelt och effektivt sätt utvärdera hur många personer som via sökmotorerna hittat webbsidan och som sedan laddat ner broschyren. Om en PDF-broschyr hämtats 1 000 gånger och man beräknar att en hämtad broschyr av 1 000 gör att en kund spenderar 2 miljoner kronor, är varje hämtad broschyr alltså värd 2000 kronor. Det får man sätta i relation till vad det kostar att få in en besökare på webbsidan.

Tjäna pengar redan idag!

Om Ni inte redan jobbar med målomvandling idag – börja omgående! När detta är gjort kommer Ni kunna mäta värdet av webbplatsen och dess besökare, trots att Ni faktiskt inte säljer något direkt på nätet. Detta kommer öka förståelsen kring Er webbsida och kommer hjälpa Er att få mera resurser till utvecklingen och marknadsföringen av densamme.

På den officiella svenska Adwords bloggen kan Ni läsa mera om målomvandling i Google Analytics. Lycka till mer Er internetmarknadsföring och glöm inte bort att tjäna pengar på Er webbsida!