Mer trafik är inte allt som glimmar!
All marknadsföring handlar om att en avsändare ska nå en mottagare (målgrupp) med ett visst budskap. Enkelt eller hur? Inom internetmarknadsföring är det lite ’tvärt om’. Här gäller det att din målgrupp kan hitta dig när den genomför sina sökningar efter information. En viktig beståndsdel i en strategi på Internet är självklart synlighet, men i […]
All marknadsföring handlar om att en avsändare ska nå en mottagare (målgrupp) med ett visst budskap. Enkelt eller hur?
Inom internetmarknadsföring är det lite ’tvärt om’. Här gäller det att din målgrupp kan hitta dig när den genomför sina sökningar efter information. En viktig beståndsdel i en strategi på Internet är självklart synlighet, men i detta inlägg vill jag att vi ska rikta fokus på den besökare som du redan har och se vilka aktiviteter du kan göra för att avkastningen ska bli så bra som möjligt. På fackspråk brukar vi kalla det konvertering eller online-konvertering. Kärt barn har många namn. Här kommer några användbara tips som garanterat hjälper dig i ditt arbete.
1.) Skapa en tydlig ’call to action’ för en besökare
Detta kan låta som en självklarhet, men allt som ofta ser jag att det saknas en tydlig uppmaning till en besökare om vad man förväntas att göra. En köpprocess är nästan alltid komplicerad, glöm aldrig det, så därför måste du skapa en tydlighet till din besökare. Vad är det DU vill att den ska göra? Följande exempel från SF.se tycker jag är rätt talande.
I ovan exempel har jag sökt på ’presentkort bio’. Direkt när jag kommer in på hemsidan får jag en tydlig uppmaning om ’Köp presentkort här!’ Inga tveksamheter om hur jag som besökare går vidare och att jag hamnat rätt. SF har även valt att använda sig av en vanlig färgkombination (orange bakgrund med svart text) som ögat har mycket lätt att fasta på. Vi brukar kalla det, BOB = Big Orange Button. Alltid effektivt, jag garanterar! Däremot anser jag att man inte bör blanda konverteringsbudskap. I ovan exempel väljer SF att även visa ett annonsbudskap från Sembo. Risken är uppenbar att besökaren helt enkelt finner att budskapet är så intressent så det väljer att försvinna iväg…och vips så har du tappat greppet om din besökare och i värsta fall har du även betalat för att få besöket. Negativ ROI med andra ord.
2.) Besökaren vill få en bekräftelse vart den har kommit
Som informationssökare blir vi allt mer kräsna! Vi lever i en värld där vi har för mycket information och vår hjärna brottas varje minut kring hur den ska sålla allt som vi exponeras emot. Med bakgrund mot detta är det viktigt att att inse följande: med största sannolikhet kommer en besökare bara ge ditt budskap några sekunders uppmärksamhet innan den bestämmer sig för att gå vidare eller stanna. Det är då viktigt att du ger dem en bekräftelse på att ’JA, du har kommit rätt!’ Nedan exempel tycker jag är rätt talande.
Jag har nu sökt på ’choklad på nätet’ och klickat in på en aktör. I tidigare inlägg har jag beskrivit hur du genom din utformning av titeltagg och description kan påverka konverteringen redan i Googles sökindex. Men jag har nu valt att klicka, och det första som visas till en besökare är ’Ja, du har kommit rätt, här kan du köpa choklad på nätet. Besökaren hjärna kommer, på en millisekund, att matcha förfrågan mot vad ögat ser och det kommer ske en acceptans. Hemsidan har nu fått några ytterligare livsviktiga sekunder på att visa sin besökare att ’du har kommit rätt. I detta fall tycker jag att man gör fel då man möts av en mängd ostrukturerad text. Här hade en kortare text med en bild på en läcker chokladbit med en tydlig ’call to action’ fått mig att börja min köpprocess. Glöm aldrig, en bild säger mer än tusen ord!
3.) Vad möts en besökare av i main?
Som du säkerligen börja märka handlar dessa tre inledande tips om de första, men ack så kritiska sekunder, som din hemsida måste överleva en besökare. Så detta tips är egentligen en liten fortsättning på ovan, men med andra exempel. Du har säkerligen börjat förstå att din hemsida dagligen utsätts för ständiga utvärderingar från en vanligtvis väldigt kritisk hjärna på en besökare. Nedan har jag valt att visa två skilda exempel på hur Handelsbanken och SEB kommunicerar med en besökare som kommer in på deras första sida. Handelsbanken har en tydlig ’self selection’ utifrån vem du är som besökare. När du väl har valt så blir det betydligt enklare av avgöra vilken information är du intresserad av och hur kan vi se till att du får en ’accept’ så snart som möjligt.
Den raka motsatsen vad gäller tydlighet finner vi hos SEB. Här skjuter vi med hagelbössan och hoppas på en träff någonstans i alla fall.
Visserligen har SEB en ’self selection’ men jag såg den inte först, då jag tvingas upp i menyn fört att hitta den. Vi pratar alltid med besökaren i vad vi kallar för primärfönstret, menyn ska bara agera hängslen om det visar sig livremmen inte inte fungerar. Vidare så vet jag inte riktigt vart jag ska ta vägen. Jag anser att det blandas allt för många budskap och detta gör ett förvirrande intryck. I tidigare inlägg kring interaktionsdesign beskrev Rikard Petersson detta på ett utmärkt sätt.
Slutklämmen på detta blir således, ställ dig kritisk till din egen hemsida och det budskap som du förmedlar. Med största sannolikhet upplever och tolkar din besökare den helt olikt dig själv. Därför är det viktigt att du sätter en tydlighet i HUR en besökare ska navigera VILKA budskap som den ska exponeras för. Glöm inte att analysera i Google Analytics, förändra och analysera igen för att få det resultat du eftersträvar.
Har du tips och idéer på hur du själv jobbat med konvertering, ser jag fram emot din kommentar nedan.