• Analys
  • Digital marknadsföring

Tre städtips för våren på hemsidan


av Rikard Jerselius

Trots tillfälliga snöbyar kan vi väl nu enas om att våren är kommen?! Med våren anar man den klassiska vårstädningen på horisonten. Tillfället då man tar tag i de där högarna som annars tillåts växa, den där skräplådan där allt hamnar och det där garaget som annars växer igen. Det krävs en rejäl insats men, åh, vad nöjd man är när det är klart!

 

På samma sätt kan det vara sunt att göra en riktig vårstädning på ert företags hemsida innan semestrarna kickar in. Vi har samlat tre punkter för städlistan:

 

Gör en innehållsrensning

Väldigt ofta blir det så att man bygger eller fräschar upp sin hemsida och sedan går tiden utan att man går tillbaka för att uppdatera. Samtidigt springer företaget på, kampanjer kommer och går och saker förändras. Sakta men säkert blir hemsidan mer och mer inaktuell. Det blir som garaget hemma där saker glöms bort. Men hur ska man då vårstäda detta? Vi har tipsen:

  1. Gå in på Google Analytics för din hemsida.
  2. Kolla vad som är de 25 mest besökta undersidorna det senaste året.

(OBS! Siffran 25 kan variera beroende på hur avancerat och stor hemsida ni har. Det kan vara lämpligt att kolla t. ex. de 50 mest besökta. Testa er fram!)

 

När du har datan till hands ställer du dig själv dessa frågor:

  • Är de mest besökta sidorna de sidor ni anser har viktigast information?
  • Agerar besökarna på sidan (klickar de på det ni vill att de ska klicka på etc)?
  • Kan ni förbättra hur budskapet presenteras på de sidor som inte får tag på besökarna?

 

Se över startsidan

Efter fem sekunder på er startsida bör en besökare som kommer dit för första gången kunna besvara tre frågor:

  1. Vad erbjuder ni?
  2. Hur kommer det göra mitt liv bättre?
  3. Vad behöver jag göra för att få tag på det?

 

Att anpassa sin hemsida efter denna princip är ett otroligt effektivt sätt att se till att ni kommunicerar tydligt, enkelt och rakt.

Vill du veta mer om den här städpunkten kan du kolla inlägget ”The Curse of Knowledge”.

 

Utvärdera kopplingarna till sociala medier

Företag som vill hänga med i utvecklingen av sociala medier skaffar ofta konton på nya plattformar så fort de börjar ana en uppåtvind i kurvan av antalet användare. Detta gör dock att vissa konton till slut bara ligger och skräpar på plattformar som aldrig riktigt tog fart på just er marknad. I vårstädningen av er hemsida tror vi att det är en bra idé att titta med ett kritiskt öga på vad ni faktiskt ska lägga tid på. Ska ni verkligen ha var det där Google Plus-kontot som ni drog igång för några år sedan? Ni använder det inte alls och länken från er hemsida har inte blivit klickad på 10 månader. Är det kanske dags då att lägga ner den kanalen och fokusera på de som ni får ut något av?

 

I samma andetag vill vi säga att man givetvis inte ska vara för snabb på att lägga ner sociala medie-kanaler utan att ha utvärderat om det är plattformen i sig eller hur ni använder plattformen som gör att den inte jobbar för er sak. Men är det så att ert marknadssegment faktiskt inte använder plattformen, eller att ni ser att det inte tjänar era syften att lägga tid på det, då är det ofta bättre att köra iväg med skroten till återvinningscentralen…!

 

Ett tips är att kolla rapporten över 2016 på internetstatistik.se om ni vill veta mer om vilka kanaler som används av vilka befolkningssegment.