Trendspaning – rörlig media under 2019
Inför 2019 tänkte vi här på Viva-bloggen publicera en del trendspaningar inför året som kommer. Först ut är jag, Fredrik Lundqvist, Creative Content Manager på Viva Media, som här kikar på vad som blir stort inom rörlig media framöver. Ännu mer vertikalt För nästa precis ett år sedan skrev jag en artikel om trenderna för […]
Inför 2019 tänkte vi här på Viva-bloggen publicera en del trendspaningar inför året som kommer. Först ut är jag, Fredrik Lundqvist, Creative Content Manager på Viva Media, som här kikar på vad som blir stort inom rörlig media framöver.
Ännu mer vertikalt
För nästa precis ett år sedan skrev jag en artikel om trenderna för 2018, där jag lyfte upp vertikal video som en av de tydliga trenderna. Det visade sig tack och lov stämma ganska bra, och idag är det få som ser vertikal video som en fluga. Det stående formatet har snarare blir ett hygienkrav, inte bara på de vertikalt scrollande plattformarna som Facebook och Instagram, utan också på Youtube för mobiler. Idag levererar vi på Viva sällan en rörlig produkt utan vertikal anpassning till formatet 4:5, men jag tror att vi även kommer att se att det mer extremt vertikala formatet 9:16 kommer starkare under 2019, inte minst genom Facebook och Instagrams ökade satsningar på Stories-formatet.
Horisontell video på Facebook/Instagram/Linkedin är alltså underkänt under nästa år.
Ännu mer relevant
Varje år ökar antalet plattformar för digital annonsering, och vi lär oss använda ytterligare några nya appar, tjänster och digitala nätverk. Därmed ökar också vår exponering för reklambudskap, vilket i sin tur leder till en ökad grad av reklamtrötthet och mediebrus. För att kunna överleva som annonsör behöver du kunna slå igenom detta brus, och stå ut från mängden. Ett starkt kreativt format kan hjälpa dig att göra detta, men detta kommer inte att vara tillräckligt om du inte också nischar din kommunikation mot relevanta målgrupper.
Marknadsföring i sin bästa form är ett svar på ett uttalat eller outtalat behov. Det är en hjälpande rekommendation, inte en framfusig gatuförsäljare. För att kunna vara relevant med din rörliga annonsering behöver du lära dig att inte bara tänka rörligt i varumärkesbyggande syfte (vilket är det vanligaste), utan också börja använda rörligt för de delar av kundresan som handlar om övervägande och konvertering. Låt säga att du driver en e-handelsbutik som säljer skor. Du kan absolut producera en klassisk reklamfilm med bilder från din butik, men den kommer att ha svårt att nå genom bruset. Om du däremot istället skapar en Youtube-kanal med tips kring skotrender och skovård, då börjar du möta dina kunders behov och sökbeteende kopplat till ditt erbjudande, och kan bygga förtroende och konverteringar genom relevans. Utöver det behöver du också lära dig att använda de verktyg som hela tiden utvecklas av Google och Facebook för att rikta annonsering mot allt smalare målgrupper. Här sker en mycket spännande utveckling just nu, som vi säkert kommer att se mer av under 2019. Relevans kommer att betyda allt under det kommande året!
Ännu mer diversifierat
Det finns fortfarande annonsörer som kör på principen ”en film – alla kanaler”, men under 2019 kommer de som ännu inte lärt sig att formatanpassa sina filmer att få betala dyrt i form av uteblivna resultat. Vi vet att 85% av alla filmer spelas upp utan ljud på Facebook. Troligen är siffrorna liknande på Instagram. Därtill kommer att både dessa plattformar scrollar vertikalt, vilket vi tidigare nämnt, och det gör att en horisontell video tappar nära hälften av den möjliga annonsytan. Men det är inte bara de sociala nätverken som gynnas av vertikalt. Youtube visar på att 60% av den totala trafiken till plattformen kommer från mobiler, vilket gör att de sedan en tid också erbjuder vertikala annonsformat. För Youtube är den snabbast växande skärmen däremot smart-TV, ett högst horisontellt format med helt andra förutsättningar för stora ljudbilder.
Slutsatserna är tydliga: Om du bara producerar EN variant av din film kommer den i bästa fall bara att vara anpassad för EN kanal. Mångfalden av kanaler och skillnaderna dem emellan är nu så stora att vi på allvar måste börja tänka formatanpassning.
Ännu mer personligt
Vikten av personlig marknadsföring blir större och större på alla områden. Reklam är nu en naturlig del av de plattformar vi använder som digitala vardagsrum, till exempel Instagram. Bilder från vänner blandas upp med reklam, och de varumärken som lyckas bäst är ofta de som arbetar på att minska glappet mellan reklam och personligt content. Här är orsaken till att influencer marketing växt med upp emot 33% per år de senaste åren, och även om den nytillväxten troligen kommer att mattas av något är det ingen tvekan om att varumärken kommer att fortsätta att anlita influencers för att framstå som personliga.
Ännu mer organiskt
Min egen förhoppning är att fler varumärken ska förstå vikten av organisk marknadsföring, och inte bara förlita sig på annonsköp för att nå en relevant målgrupp. När du börjar dela med dig av vad dina kunder söker efter, och tänker tutorials istället för reklamfilmer, då är du förberedd för en framtid då kunderna själva väljer vilka varumärken de vill följa.