Trendspaning: Sociala medier 2017
Vad kan vi förvänta oss inom sociala medier under 2017 och vilka trender bör man ta till sig i marknadsföringen? I det här inlägget presenterar vi tre trender som vi tror kommer att bli dominerande under 2017. Video – igen Video har uppats som trend i sociala medier flera år i rad. Det som […]
Vad kan vi förvänta oss inom sociala medier under 2017 och vilka trender bör man ta till sig i marknadsföringen? I det här inlägget presenterar vi tre trender som vi tror kommer att bli dominerande under 2017.
Video – igen
Video har uppats som trend i sociala medier flera år i rad. Det som gör denna gång lite speciell är att video ser ut att bli en trend på flera olika, viktiga sätt under 2017.
För det första har vi livevideo. Under året som gått har vi sett flera sociala medier inta området livevideo och börja pusha det mot sina användare. Till exempel har vi sett nya tjänster som Periscope verkligen komma in på marknaden men också flera jättar såsom Facebook och YouTube, båda med nya funktioner för livevideo. Trots detta får man nog säga att fenomenet fortfarande mer eller mindre är i sin linda. Det är nu ni ska passa på att våga experimentera med nya sätt att nå ut med ert budskap!
För det andra har vi Virtual Reality och 360°-video. Årets julklapp 2016 blev VR-glasögonen vilket hjälpte till att ge produkten ett ”household name”. Om man därtill lägger de trender vi ser hos Facebook, Snapchat och andra stora aktörer på området, kan 2017 bli riktigt spännande.
Tips: 2017 blir året då sociala medier domineras av video. Försök investera både i välproducerat filmmaterial som bygger ert varumärke, men också mer organiska, snabba och enkla videoproduktioner med olika Live-funktioner.
”Disposable media”
Helt plötsligt var ”alla” sociala medie-tjänster i princip kopior av Snapchat…! Instagram och Facebook Messenger har båda lagt till story-funktioner där innehållet endast ligger uppe i 24 timmar. Fenomenet har börjat kallas ”disposable media”, fritt översatt ”engångs-media”. Det tar inte många sekunder att dra kopplingen till livevideo. Man har länge hört frasen ”vi blir allt mer uppkopplade”, men aldrig har det känts så sant som nu. Användare lägger upp mer och mer av sin vardag i sociala medier genom olika story-funktioner och förväntar sig även också mer och mer jordnära kommunikation från företag och organisationer.
Tips: Har ni inte börjat använda story-funktioner i era sociala medier än – gör det nu. Pronto.
Bygga relationer
Vi förutspår att 2017 blir året då vi fokuserar mindre på det som ibland kallas ”vanity metrics”, alltså siffror som bara låter fina, såsom följare, fans, likes och så vidare. Fokus kommer istället öka på relationerna. De användare som inte interagerar, blir konverteringar eller på något sätt berörs av er kommunikation har egentligen inget värde. Det blir bara en ”vanity metric”. Att bygga förtroende för er som företag kommer bli det viktiga värdet. Och här blir det avgörande att faktiskt kommunicera med era kunder och skapa ambassadörer för ert varumärke.
Tips: Våga fråga nöjda kunder om ni får citera dem – särskilt i sociala medier. Samla de citat ni får lov att använda och testa att placera dem i olika typer av sociala medie-kampanjer.