• Content
  • Content Experiments
  • Digital marknadsföring
  • Google
  • Sociala Medier

Två stories om att skapa ambassadörer


av Daniel Severin

I ett tidigare inlägg pratade vi om att bygga ambassadörer för ert verktyg genom att tänka mer på community building i sociala medier. Varumärkesambassadörer är inte något man bara skaffar sig. Det är något som växer fram som ett resultat av att ni erbjuder en produkt eller tjänst som era kunder uppskattar och som de uppfattar som något som gör deras liv bättre.

Låt oss säga att ni skulle vilja tänka mer på hur ni jobbar utifrån en önskan om att bygga ett community av ambassadörer. Hur gör man då egentligen? Hur har andra gjort? För att svara på den frågan skulle vi vilja dela två exempel – ett som har att göra om awareness och ett som har att göra med en produkt:

 

  • Vlogbrothers och ”The Project For Awesome”

Vlogbrothers är en YouTube-kanal som drivs av de två bröderna John och Hank Green. Deras kanal började som ett ettårsprojekt där de båda bröderna bestämde sig för att inte kommunicera textbaserat med varandra på hela 2007. Deras enda kommunikation (förutom några telefonsamtal) var dagliga videobloggar mån-fre där de ansvarade för varannan dag. Varje video inleddes med orden ”Good morning Hank, it’s Friday” etc.

När 2007 var slut hade kanalen redan tusentals följare och John och hank fortsatte att driva kanalen. Under kanalens livstid hittills har John och Hank gjort massor av projekt tillsammans med sina följare som med tiden började kalla sig för ”Nerdfighters”.

Ett av de mest uppmärksammade projekten är ”The Project For Awesome” som går av stapeln 17 december varje år. Det hela går ut på att de engagerar sina följare att skapa egna videos där de promotar en egenvald välgörenhetsorganisation och uppmuntrar människor att ge.

Redan första året projektet gjordes (2007) skapades över 400 olika videos som berättade om välgörenhetsorganisationer. 2010 drog projektet in 140 000 dollar, 2014 spräcktes miljonen och i det senaste projektet, 2016, drogs det in 2,151,285 dollar till välgörenhet!

Kolla ”Best Moments of the Project for Awesome” från 2013.

Take away: I projektet fick följarna själva bli medskapare! De var inte längre bara publik utan även producenter av innehåll. Dessutom innehåll de själva trodde på. Resultatet blev miljonbelopp till värdiga ändamål och ett betydligt starkare varumärke för Vlogbrothers.

 

  • Rhett & Link och ”The Mythical Shoe”

Rhett & Link är två killar som drivit en kanal med samma namn på YouTube i princip sedan plattformens start. År 2010 gjorde de ett projekt med sina följare (som vid det laget i stor utsträckning kommit att kalla sig ”Mythical Beasts”) där de tillsammans skapade ”the shoe designed by the internet”, nämligen The Mythical Shoe. Under en period fick fansen vara med och designa hur skon skulle se ut och den tillverkades sedan i ett samarbete mellan Rhett & Link och Tweak Footwear.

Kolla detta klipp för att se resultatet: ”Revealed! The Mythical Shoe”

Take away: Genom att släppa in sitt community i framtagandet av produkten skapades direkt kunder som var emotionellt investerade. Alla som varit med och sagt sitt om skon ville ju ha ett par! Och att alla man känner skulle ha ett par! Genom att fråga och lyssna på följarna skapades ambassadörer för produkten.