Två tips för storytelling i sociala medier
Genom storytelling har ni en egen röst och identitet – något som engagerar och som målgruppen kan koppla med. Inte sällan är det känslor, hur vi uppfattar ett varumärke, som styr om vi väljer detta varumärke framför ett annat. Så, hur kan man dra nytta av storytelling i sociala medier? Vi har tittat närmare på två […]
Genom storytelling har ni en egen röst och identitet – något som engagerar och som målgruppen kan koppla med. Inte sällan är det känslor, hur vi uppfattar ett varumärke, som styr om vi väljer detta varumärke framför ett annat. Så, hur kan man dra nytta av storytelling i sociala medier? Vi har tittat närmare på två sätt.
1. Våga skriva långt på Facebook
Man pratar ofta om att det är positivt att hålla sig kort i sociala medier. Detta må vara ett gångbart råd i många lägen – men det är inte hela historien. Även om korta Facebook-inlägg (runt 100 tecken) är mer troliga att åstadkomma ett genomklick till exempelvis er hemsida, så är längre inlägg mer troliga att få fler andra typer av klick, såsom läs mer-funktionen. Med andra ord: Var inte för snabb att döma ut längre inlägg bara för att de på kort sikt inte skapar konverteringar. Längre inlägg där ni tar er tid att syssla med mer utvecklad storytelling kan hjälpa er att bygga ett värde i ert varumärke.
Exempel: Humans of New York
”Humans of New York” började som ett fotoprojekt skapat av fotografen Brandon Stanton år 2010. Tanken var att fota vardags-new yorkern i någon form av fotobok men någonstans på vägen växte projektet till något större. Brandon började intervjua de han fotade och inkluderade berättelser från människornas liv i sina bildtexter. Idag är ”HONY” ett projekt med över 20 miljoner följare i sociala medier
En stor del av ”grejen” med dessa inlägg är just att de tar sig tid att måla upp en bild. Tänk dig ett Humans of New York-konto som alltid bara uttryckte sig i 80 tecken…inte samma sak eller hur? Den interaktivitet som kontot uppnår är väl värt att inspireras av och använda som positivt exempel på storytelling i sociala medier.
2. Skapa en infographic
Infographics är ett kanonbra sätt att få fram större mängder information på ett intresseväckande och tilltalande sätt. En källa hos Contently har undersökt 3200 inlägg på bloggar och kommit fram till att inlägg med infographics har 73% completion rate medan textinlägg har 66% completion rate. Dessutom når inlägg med infographics 54% fler läsare än vanliga blogginlägg. Värt att testa skapa en infographic, tycker vi!
Exempel:
Creative Bloq har nyligen publicerat ett inlägg döpt ”The 100 best infographics” där kan man hitta inspiration! Givetvis är designen A och O för en bra infographic, men om man bara vill testa upplägget kan man också kolla inlägget ”10 free tools for creating infographics”
Nedan exempel är publicerad på Visually.