Twitter för företag
Att twitter är en av alla kanaler inom den sociala webben är det nog inte många som har missat. Men hur kan Twitter användas som ett strategiskt verktyg av företag och kan kanske Twitter vara något för ditt företag? Twitter? Men först och främst, vad är Twitter? Twitter kallas för mikroblogg, men är egentligen som […]
Att twitter är en av alla kanaler inom den sociala webben är det nog inte många som har missat. Men hur kan Twitter användas som ett strategiskt verktyg av företag och kan kanske Twitter vara något för ditt företag?
Twitter?
Men först och främst, vad är Twitter?
Twitter kallas för mikroblogg, men är egentligen som ett stort kommunikationsnätverk där varje meddelande som skrivs kallas för tweet och är max 140 tecken långt. Med dessa meddelanden, tweets, kan du kommunicera med folk över hela världen och få svar inom en sekund. Snabbheten är även det som gjort att många nyheter spridits genom just Twitter.
Skillnaden mellan Twitter och exempelvis Facebook är att du på Twitter följer personer istället för att bli vän med dem. Du behöver alltså inte känna personerna du följer personligen, utan enbart vara intresserad av innehållet i deras tweets. Detta gör att många företag och nyhetssajter använder sig av just Twitter konton.
Utnyttja möjligheterna
Många företag har insett att det är på de sociala medierna de bör synas idag. Dock är det färre som verkligen förstått varför och vad de kan tillföra till de olika kanalerna. I grund och botten handlar egentligen all synlighet på den sociala webben om att utnyttja möjligheterna. Twitter ger dig möjligheterna att på ett snabbt och effektivt sätt hålla kontakt mer kunder och omvärld. Samtidigt ger Twitter er även möjligheten lära er mer om er bransch ur andras perspektiv. För företag finns många olika möjligheter att utnyttja Twitter på. Men här är två av de vanligaste användningsområdena för företag på Twitter.
Kundservice
Med sin snabbhet är Twitter det idealiska verktyget att använda som kundservice. Bland annat använder både SJ och Telia sina Twitter konton för att besvara sina kunders frågor. Här bör ni dock vara tydliga under vilka tider ni är tillgängliga samt exempelvis hänvisa till ett telefonnummer att ringa för mer komplexa frågor. Bra kundservice pratas det dessutom om och i och med att Twitter är en så pass viral plattform kan en nöjd kund förvandlas till en internationell angelägenhet.
Att använda Twitter som är även ett extremt effektivt sätt att kostnadseffektivisera er kundservice. I och med att man är begränsad till 140 tecken är det dessutom ett måste att vara kort och koncis på Twitter, vilket även får er tidseffektiva.
Nyhetsbrev
Twitter har även visats sig fungera bra som ersättning eller komplement till nyhetsbrev eller andra nyhetskanaler och bland företagen som använder twitter som nyhetskanal finns bland andra Google. Flertalet företag skickar numera även ut sina kampanjerbjudanden och produktreleaser på Twitter med lyckade resultat. Kom dock ihåg att länka till ert Twitter konto i ert nyhetsbrev för att hjälpa fler kunder att hitta dit.
Vilka möjligheter ser ni med att använda Twitter? Dela gärna med er av era tankar och erfarenheter inom området.