Twitter kan påverka din ranking!
Under en längre tid har det diskuteras vilken effekt sociala medier såsom Twitter och Facebook på sökmotorernas ranking. De stora sökmotorerna har gått ut och sagt att det är en variabel man räknar med, men ingen vet naturligtvis hur stor effekt de kan ha. Utgångspunkten har varit att länkar från sociala nätverk inte har en […]
Under en längre tid har det diskuteras vilken effekt sociala medier såsom Twitter och Facebook på sökmotorernas ranking. De stora sökmotorerna har gått ut och sagt att det är en variabel man räknar med, men ingen vet naturligtvis hur stor effekt de kan ha. Utgångspunkten har varit att länkar från sociala nätverk inte har en lika stor effekt som länkar från sidor sidor med hög auktoritet.
Vi vet alltså att att Tweets kan ha effekt. Men finns det då några konkreta exempel på vilken effekt det kan ge. Vad vi kan erbjuda är ett exempel från SEOmoz.org och effekten av att en nättidning twittrat om deras nybörjarguide för SEO. När man upptäckte alla retweets så satte man genast igång med att mäta effekten som länkarna gav. resultatet lät inte vänta på sig.
Helt plötsligt rankade man på förstasidan för söktermen ’Beginners guide’. En generell term som man inte tidigare tänkt ranka på. Söktermen behöll en stabil position i topp på Googles ranking, men det låg inte kvar allt för länge på samma position.
Fler besökare
Trafiken ökade inte med några gigantiska summor eftersom de som söker på ’Beginner’s guide’ inte förväntar sig att hitta något om SEO. Men vad som är mest intressant är dock att man innan tweeten inte hade någon trafik alls för sökordet, numer har de en strid ström av besökare för sökordet på sin sida.
Så vad kan man då säga om detta angående kraften i länkar från Twitter?
- En stor andel av twitterlänkar från starka och riktiga användare ger ett kortsiktigt resultat
- Det verkar finnas en vill långsiktig effekt vid sidan av den kortsiktiga effekten. Är detta något som dessutom observeras i fler fall kommer det bli en vanligare metod för SEO-bolag att använda sig av.
- Det är fortfarande ganska okänt hur en tweets text påverkar sökresultaten. Hur ankartexter utgör en del av sökmotorernas ranking kommer troligtvis bli nästa test!