Twitter öppnar för längre tweets – varför?

Begränsningen på 140 tecken per tweet är länge vad som har definierat Twitter och gjort mikrobloggandet populärt. Siffran 140 står sig men Twitter justerar nu villkoren för teckenbegränsningen: Bilder och videoklipp räknas inte längre in. Därmed blir det smidigare att hålla en dialog och naturligare att också dela annat än korta meningar på Twitter. Vi […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Begränsningen på 140 tecken per tweet är länge vad som har definierat Twitter och gjort mikrobloggandet populärt. Siffran 140 står sig men Twitter justerar nu villkoren för teckenbegränsningen: Bilder och videoklipp räknas inte längre in. Därmed blir det smidigare att hålla en dialog och naturligare att också dela annat än korta meningar på Twitter. Vi passar på att titta på anledningen till ändringen och vad det säger om den digitala utvecklingen.

 

Att Twitter haft planer om att justera teckenbegränsningen har varit på tapeten ett tag nu. Det har bland annat talats om en utökning av begränsningen till att innefatta hela 10 000 tecken. Vad som kommer att definiera en tweet framöver återstå att se, men i första vändan kommer Twitter att värna om de 140 tecknen. I maj berättade Twitter om att de framöver kommer att ändra hur de räknar tecknen. Nu har Twitter släppt nyheten om att ändringen börjat rulla ut.

Hittills har allt som inkluderats i en tweet räknats in i de 140 tecknen. Numera kommer medieinnehåll såsom bilder, rörligt och undersökningar och retweets ligga utanför de 140 och inte ha någon inverkan på begräsningen. I och med justeringen kan man alltså lägga upp bilder och filmer utan att behöva korta ner på texten.

 

Vad kan vara anledningen till att Twitter är villiga att justera reglerna? Svaret kan sammanfattas i ordet ”upplevelse”.

 

Ge användarna en bättre upplevelse

Utan twittrare, inget Twitter. Även om Twitter funnits med ett tag finns ingen garanti om att man står sig starkt mot nya alternativ på sociala medie-marknaden. Twitteranvändandet har stagnerat och kanalen har fått viss konkurrens av bruset från nyare kanaler som Instagram och Snapchat.

Man har genomfört flera ändringar och testat nya vägar för att fortsätta vara högaktuell, förnya sig och erbjuda det användarna är ute efter. En av Twitters större nyheter var möjligheten för användaren att sända live via Persicope. Förra veckan utmanade man även de traditionella TV-vanorna genom att streama en NFL-match i amerikansk fotboll och ge användarna gratis tillgång.

 

Fokus på användarupplevelsen är en prioritering som berör oss alla. Digitaliseringen öppnar för nya lösningar och förändringar som sker i snabbare takt än någonsin tidigare. Det innebär nya aktörer och nya alternativ för användarna.

För den som vill att användarna ska stanna, som önskar lojala kunder, är det avgörande att lägga fokus på att ge dem den bästa upplevelsen. Precis som i Twitters fall handlar det om att omdefiniera sin roll, lära känna sin målgrupp för att kunna ge attraktiva erbjudanden.

Läs mer om användarupplevelse: 3 goda skäl att bry sig om användarupplevelsen

 

Starkare dragningskraft med dialog, bild och rörligt

Resultatet av ändringen är möjligheten att uttrycka mer utan att bli begränsad av utrymme för bild, video eller citat från en retweet. Med detta vill Twitter skapa förutsättningar till ännu mer dialog och kommunikation bland sina användare. Samtidigt är det tydligt att den nya uppdateringen kommer att göra det enklare att inkludera bilder och video i dialogen.

 

Ökat fokus på rörligt har visat sig ett tag bland medierna. Traditionella nyhetsmedier gör alltfler delningsvänliga videoreportage, Instagram har ökat sin tidsbegränsning på filmklipp och Facebook har släppt Facebook live och låter användarna få se mer rörligt genom att det prioriteras i deras flöden. Genom livesändning och streaning av sportsevent, och nu genom den senaste uppdateringen, har Twitter tagit steg i samma riktning.

 

Det är ingen hemlighet att bilder – och framför allt video – ger ett starkare intryck och skapar större engagemang. Det gör det till viktiga verktyg för Twitter, och för marknadsförare, som vill skapa lojala användare genom att ge dem positiva upplevelser.

Läs mer om videomarknadsföring: Bli rörlig! Så kommer du igång med videomarknadsföring