UX och microcopy

2

Publicerad 28 april 2020, 16:04 av Alexander Åberg

User Experience (UX) eller användarupplevelse är känslor och attityder kring att använda en produkt, system eller en tjänst. Det finns flera sätt att maximera användarupplevelsen, bland annat behöver du effektiv microcopy. Häng med när Vivas copywriter berättar vad du behöver tänka på.

UX handlar om att ge användaren en så lätt och funktionell upplevelse som möjligt. Där är text, bild och grafik avgörande element som hjälper dig att kommunicera. Microcopy är korta texter för att vägleda användaren till nästa steg. Det kan vara knappar, menynamn, felmeddelanden, CTA eller andra delar av upplevelsen. Microcopy för med sig flertalet utmaningar, syftet är att skapa trygghet och riktning med få ord. Här kommer sex grymma tips för att bli vassare på världens kortaste copy.

Kort, kort, kort

Om inte namnet avslöjar, så ska microcopy vara kort. Ofta handlar det ju om enstaka knappar eller ord men ibland meningar. Håll dig till max 8 ord per mening. När du är klar med din copy, tänk alltid “går det att korta ned och fortfarande förstå?”


Tänk på användarresan

Fundera alltid var i användarens resa din copy syns. Vad hände innan användaren hamnade här? Vad händer efter att användaren klickar? Minimera oro för din användare genom att hela tiden berätta vad som händer.


Berätta varför

Förklara varför du ber om till exempel mejl eller telefonnummer. Det skapar trygghet, ger ett sammanhang och förbereder din användare. Skriv till exempel “Vi ber om ditt telefonnummer för att …”.


Svara på frågor

Sätt dig i användarens skor. Tänk dig till exempel att du tar emot en orderbekräftelse, vilka frågor poppar upp? Eller tänk att du precis klickat på “Bekräfta köp” på en resesajt – vad vill du veta nu? Skriv copy genom att svara på frågor.


Ge inte din användare dåligt samvete

Många företag vill det ska kännas dåligt att tacka nej. De sätter namn på knappar som “Nej, jag vill inte bli bättre på photoshop”, eller vill få användare att fortsätta prenumerera på nyhetsbrev genom dåligt samvete. Gör inte det. Sprid inte negativ energi i din copy.


Uppmuntra till action

Målet med din copy ska vara att användaren tar action. SJ frågar till exempel direkt sina användare vart de vill resa, medan Apoteket ber dem att göra sig redo för våren. Actic uppmanar till testa en kostnadsfri träningsmånad. Skriv din copy för att ta användaren framåt mot ett mål.

 

Vill du lära dig mer om Copywriting har du nu chansen att anmäla dig till ett gratis webinar med Alexander den 5 juni. Anmäl ditt intresse här!

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
1

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy