Hur beräknas ”kvalitetsresultat”?

Kvalitetsresultat beräknas för varje aktivt sökord i Adwordskontot och visar hur relevanta dina sökord är i förhållande till annonstexten och annonsens destinationsadress. Kvalitetsresultatet ser till så endast de mest relevanta annonserna visas vid sökningar på Google. Ju högre kvalitetsresultat ett sökord har desto högre kommer din annons att rankas på sökmotorn när en sökning matchar […]

Publicerat
Inlägg SEM

Kvalitetsresultat beräknas för varje aktivt sökord i Adwordskontot och visar hur relevanta dina sökord är i förhållande till annonstexten och annonsens destinationsadress. Kvalitetsresultatet ser till så endast de mest relevanta annonserna visas vid sökningar på Google.

Ju högre kvalitetsresultat ett sökord har desto högre kommer din annons att rankas på sökmotorn när en sökning matchar sökordet. Detta innebär att den faktiska kostnaden per klick (CPC) kan påverkas på ett sådant sätt att man betalar mindre per klick för högre positioner. Ett lågt kvalitetsresultat kommer att påverka ifall ett sökord kvalificeras till annonsauktionen som inträffar varje gång någon söker på ett utav dina sökord. Sökord med högre kvalitetsresultat kan bli kvalificerade för auktionen till en lägre kostnad. För att kunna bibehålla höga kvalitetspoäng på din Adwordskampanj krävs det att du kontinuerligt justerar och uppdaterar kontot.

Beräkning av kvalitetsresultatet

Google beräknar kvalitetsresultat utefter ett antal olika faktorer:
  • Klickfrekvensen (CTR) på sökordet och annonsen kopplad till det sökordet.
  • Adwordskontots kontohistorik där man tar hänsyn till klickfrekvensen för samtliga annonsgrupper.
  • Landningssidans kvalitet. En optimerad webbsida påverkar användbarheten och relevansen.
  • Sökordens relevans gentemot annonsen i annonsgruppen och i förhållande till sökningar på sökordet.
  • AdWordskampanjens resultat i det geografiska området.