Vad du behöver veta om SERP

Vad är det som avgör vad du ser när du gör en sökning på Google? Om du läser denna blogg vet du kanske redan att länkar, texter och andra tekniska faktorer påverkar vilken ordning sökresultaten visas i. Men hur vet man säkert vilken position ens egen sida har? Det är i de flesta fall svårt […]

Publicerat
Inlägg SEO

Vad är det som avgör vad du ser när du gör en sökning på Google? Om du läser denna blogg vet du kanske redan att länkar, texter och andra tekniska faktorer påverkar vilken ordning sökresultaten visas i. Men hur vet man säkert vilken position ens egen sida har? Det är i de flesta fall svårt att ge ett exakt svar på, eftersom SERP:en är dynamisk.


Vad är en SERP? kanske du undrar när du ser rubriken på detta blogginlägg. I de flesta branscher finns det termer och förkortningar som används slentrianmässigt som inte alltid är självklara för någon annan. För oss som jobbar med sökmotoroptimering är en av dessa SERP:en, eller Search Engine Results Page som förkortningen står för. Detta betyder helt enkelt “resultatlistan som sökmotorer visar när någon gjort en sökning”. SERP är lite enklare att säga.

 

Många tror att sökresultaten som visas är en statisk och universell lista med sidor som Google anser vara de bästa svaren på din fråga på Internet, och så var det för länge sedan. Över åren har Google förfinat sina algoritmer och inkluderat fler och fler faktorer för att anpassa resultaten för den individuella användaren. Här är en kort lista med saker som påverkar vilka svar du får:

 

– Var du är
– Vad du sökt efter tidigare
– Vilka sidor du besökt tidigare
– Om du använder en dator eller en mobiltelefon
– Vilket ämne du söker efter

 

Den sista punkten låter kanske självklar, men låt mig förklara den lite närmare. På senare år har Google börjat lägga mer och mer resurser på Artificiell Intelligens för att bättre kunna förstå vad du egentligen menar när du söker. Om du till exempel söker efter en artist eller annan kändis får du upp en ruta med information om denne, utan att ens behöva klicka på ett sökresultat. Om du söker efter billiga flygbiljetter kan du få upp en ruta där du direkt kan välja tider och destinationer.

Exempel på olika saker som resultatlistan kan innehålla.

 

Allt detta påverkar vad vi kallar de “organiska” sökresultaten och vilka resultat just du får när du gör en sökning. Listan kan alltså se väldigt annorlunda ut beroende på vem som söker. Sedan kommer vi till de sponsrade resultaten, de som ligger till grunden för Googles ekonomiska framgångar.

De flesta vanliga sökningar innehåller ett eller flera sponsrade resultat. Dessa markeras just nu med en liten text med grön bakgrund som säger “Annons” och även dessa kan påverka resultatlistan på lite olika sätt. De “vanliga” annonserna ser ut ungefär som vanliga resultat men ligger nästan alltid först och sist i listan. Söker man efter specifika produkter kan man även få upp en lista från Google Shopping med erbjudanden från butiker, inklusive priser.

 

Som du märker är SERP:en en ganska dynamisk lista som varierar relativt mycket beroende på vem som söker. När vi arbetar med sökmotoroptimering lägger vi därför numera mindre vikt vid positioner än vi gjort förr i tiden och fokuserar mer på trafikmängden och konverteringar – alltså det som faktiskt är resultatet av ett lyckat arbete.