Vad innebär Googles Mobile-first för din hemsida?
Den tydliga trenden är att alltfler använder sina mobiltelefoner eller surfplattor istället för vanliga datorer för sitt dagliga Internetanvändande. Det har gjort att Google på senare år fokuserat mer och mer på mobilanvändare. Fram tills nu har deras anpassning främst inneburit att hemsidor som är väl anpassade har markerats och premierats i sökresultaten för sökningar med […]
Den tydliga trenden är att alltfler använder sina mobiltelefoner eller surfplattor istället för vanliga datorer för sitt dagliga Internetanvändande. Det har gjort att Google på senare år fokuserat mer och mer på mobilanvändare. Fram tills nu har deras anpassning främst inneburit att hemsidor som är väl anpassade har markerats och premierats i sökresultaten för sökningar med dessa enheter, men nu har de flyttat över till att ranka resultaten för alla sökningar, alltså även på datorer, utifrån vad mobilanvändare ser. Hur påverkar detta din hemsida?
Vi har länge vetat att andelen användare som främst använder mobila enheter för surfning har ökat stadigt de senaste åren, men det blev extra tydligt i början av förra året då mobilanvändarna gick om de som endast använder datorer.
Denna förändring av beteende är naturligtvis något som Google uppmuntrar då Android, deras operativsystem för mobila enheter, numera används på över 80% av världens mobiltelefoner. Vad innebär då denna senaste förändringen av Googles sökalgoritm för dig och din hemsida? Ja, det beror helt på hur din hemsida fungerar. I stort finns det tre olika fall.
Fall 1: Din hemsida använder en responsiv layout som dynamiskt anpassar sig efter besökarens enhet och visar samma information oavsett vad de använder. I detta fall kommer du sannolikt inte att påverkas av denna uppdatering.
Fall 2: Din hemsida använder en statisk layout som inte är anpassad för mobiltelefoner, utan visar samma innehåll för alla. Även i detta fall kommer troligtvis inte uppdateringen att påverka dig, men tänk på att du även går miste om de positiva effekter som kommer av en mobilanpassad sida.
Fall 3: Din hemsida använder en separat del för mobilanvändare som innehåller annorlunda layout och information än din vanliga sida. Detta är det fall som kommer att påverkas mest.
Det tredje fallet innebär att du till exempel har en subdomän som http://m.mindomän.se eller en separat undermapp såsom http://www.mindomän.se/mobil/ som innehåller en annorlunda version av hemsidan, kanske med mindre information för att den ska ladda snabbare.
Google kommer i fortsättningen helt använda sitt Mobile-first index för ranking vilket betyder att det endast är den separata sidan som används för att bedöma och ranka hemsidan. Om du har information på huvudsidan som inte finns med på mobilsidan kommer denna inte att tas med i beräkningen alls. Detta innebär förutom ren text även saker som mikrodata och andra tekniska detaljer som kan ha skalats bort för att minska storleken på sidan.
Denna ändringar rullas nu ut över hela sökmotorn och om du registrerat din hemsida i Google Search Console så får du ett meddelande som visar exakt när övergången sker för dig. För dig som planerar för att utveckla en ny hemsida rekommenderar vi att välja en responsiv layout för att minska risken för problem. Om din hemsida saknar mobilanpassning är det hög tid att ta tag i det nu.