Viva

Vad kan e-handlaren lära av genreförändring?

E-handel
Publicerad , senaste uppdatering

Att bygga en fungerande verksamhet på webben är tufft. Om målet är att erövra marknaden behöver du skapa en webbshop som skiljer sig från andra verksamheter inom samma bransch. Men då gäller det att bara särskilja sig till den grad att man tillsätter ett nytt värde för kunden utan att förvirra i processen. Ta genreförändringen i den amerikanska sitcomen som exempel.

Sitcomens genreförändring

Situationskomedi, eller sitcom som genren kallas i folkmun, är troligtvis den mest välkända TV-genren. Vi har väl alla levt oss med i och skrattat med den rappa dialogen som uppstår mellan välkända karaktärer i en väl inarbetad kontext. Karaktärerna, omgivningen, komplikationerna och även skratten, allt är planerat in i minsta detalj. Och det är just skratten som jag tycker är mest intressant utifrån det perspektiv som jag kommer beröra.

 

I sitcomens begynnelse så spelade man in avsnitten inför en studiopublik, vilket i sin tur gav spontana skratt. Men sedan 90-talet har nästan alla sitcoms spelats in på en stängd inspelningsplats, men skratten finns fortfarande kvar med den lilla skillnaden de numer är inspelade.

Skratten utgör alltså en så central del av sitcom-genren att man inte bara kan plocka bort dem. Mottagarens benägenhet att skratt tillsammans med andra, även om det handlar om fabricerade skratt, är så stark att det går ut över själva helhetsupplevelsen.

Idag finns det dock ett stort urval av framgångsrika sitcoms som inte har inspelade skratt i TV-tablån, såsom Scrubs, Its always Sunny in Philadephia och The Office för att nämna några. Så genren håller sakta men säkert på att förändras. Men det har alltså tagit flera decennier för TV-producenterna att avvänja mottagaren vid frånvaron av fabricerade skratt. Tänk på detta när du arbetar med din webbshop.

Finn inspiration i din bransch

Även om webben är i ständig förändring så behöver du inte uppfinna hjulet igen. Inom din bransch finns en upparbetad mall för hur en webbshop ska byggas upp för att besökaren ska finna den lättnavigerad. Precis som med sitcomen så finner mottagaren en comfort zone. Snegla på andra webbshoppar inom din bransch och anamma det de lyckas med.

Bygg upp grunden på ett traditionellt vis, använd färger som kommunicerar din verksamhet samt passar inom din bransch och fokusera på de mest användbara funktionerna. För den direkta uppfattningen och förmågan att navigera är viktiga faktorer i intressebyggandet och uppbyggnad av förståelsen hos dina besökare. Skapa en omgivning där de känner igen sig, för blir det allt för obekvämt har de en tendens att lämna webbplatsen.

Likt sitcomens genreförändring sker hela tiden små processer som förändrar mottagarens direkta uppfattning om din webbplats. Det är dessa processer som måste aktiveras vid rätt tidpunkt och på rätt sätt för att få till stånd ett marknadsvinnande koncept.

Du måste våga för att vinna

Vad är speciellt med din verksamhet och vad kan din webbshop erbjuda som skulle kunna omforma landskapet inom din bransch? Har du ett speciellt sortiment? En ny idé för er sökfunktion? Kanske har du en unik kategorisering?

Fokusera på förändring, men förändra inte för mycket. Frångå inte grundprinciperna utan se till att skapa en trygg miljö som kommunicerar din verksamhet. Är ditt mål att bli en stor aktör inom din bransch? Du kommer aldrig vinna marknaden genom att helt kopiera dina konkurrenter. Låna det du tycker är bra för att skapa din egen identitet.

Lev upp till kundens förväntningar, men erbjud någonting extra. Tryck på och håll tillbaka vid rätt tillfällen för att på sikt forma din egen nisch. Det gäller att våga misslyckas. Precis som det faktum att sitcomen fortfarande använder sig av pålagda skratt innebär att det fortfarande finns en trygghet att återvända till.