Varför det lönar sig att vara nörd

Din expertis och passion för ditt erbjudande, din produkt eller tjänst, är en enorm resurs. Genom att dela med dig av detta på din hemsida ger du inte bara dina besökare en bättre upplevelse, utan skapar också förutsättningar för en starkare sökmotoroptimering.     Jag älskar nördar! Det finns en speciell plats i mitt hjärta […]

Publicerat
Inlägg SEO

Din expertis och passion för ditt erbjudande, din produkt eller tjänst, är en enorm resurs. Genom att dela med dig av detta på din hemsida ger du inte bara dina besökare en bättre upplevelse, utan skapar också förutsättningar för en starkare sökmotoroptimering.  

 

Jag älskar nördar! Det finns en speciell plats i mitt hjärta för personer som totalt snöat in på sin grej. Och vet du? Google älskar också nördar.

 

När det kommer till sökmotoroptimering kan det ibland kännas svårt att veta i vilken ände man ska börja. SEO är idag stort, brett och komplext. Google vill hela tiden förbättra sin sökmotor så att besökarna ska stanna kvar. I takt med att Google förändrar sökmotorn, måste också företagen utvecklas om de vill synas där. Förutsättningarna för att synas förändras allt snabbare, men en sak är alltid säker; i Googles organiska sök måste du förtjäna din plats.

 

Hur förtjänar man då sin plats på resultatsidan, eller serpen som det brukar förkortas? Jo, genom att bejaka sin inre nörd förstås. Nördar har en passion. De har ett ämne som de vet allt om och som de mer är gärna kan spendera timtal att prata om. Steve Jobs var nörd. Mark Zuckerberg är nörd. Ja till och med Googles grundare Larry Page och Sergey Brin är ett par nördar som startade sin resa i ett stökigt garage.

 

Som SEO-specialist blir jag ibland lätt ivrig och kan komma med hundratals SEO-förslag för en sajt. Jag är ju själv en nörd som älskar mitt jobb. Men ibland får även jag ta ett steg tillbaka för att fokusera på en av SEO:ns viktigaste delar – innehållet!

 

Fråga dig själv vad din passion är. Vad utmärker dig bland konkurrenterna? Och vad har du att erbjuda dina kunder? Sedan gäller det att kanalisera din passion i något användbart för din sajts besökare. Det kan vara en blogg där du briljerar med din detaljkunskap. Det kan vara användbara guider som besvarar dina kunders frågor. Det kan till och med vara unika och detaljrika produkttexter på din e-handel som får dig att stå ut bland konkurrenterna.

 

Grotta ned dig ordentligt i din passion och vänd ut och in på varje liten del av din produkt. Ju mer innehåll du kan skriva om din passion, desto mer innehåll finns det för sökmotorn att snappa upp. Våga visa din inre nörd. Google kommer älska dig för det.