Vanliga SEO-misstag som alla gör
Jag har varit SEO-konsult här på MediaAnalys sedan 2012 och har under den här tiden hunnit analyserat ett stort antal webbplatser (jag tro det börja röra sig om ett 1000-tal). Under alla dessa analyser har jag stött på en mängd ovanliga problem, men även mer klassiska som jag skulle vilja kalla ”vanliga SEO-misstag”. Detta är problem som jag […]
Jag har varit SEO-konsult här på MediaAnalys sedan 2012 och har under den här tiden hunnit analyserat ett stort antal webbplatser (jag tro det börja röra sig om ett 1000-tal). Under alla dessa analyser har jag stött på en mängd ovanliga problem, men även mer klassiska som jag skulle vilja kalla ”vanliga SEO-misstag”. Detta är problem som jag upplever vara de vanligaste och mest kritiska som man med enkelhet kan hitta och åtgärda.
Samma titel på alla sidor
Titeln är den text som syns som länktext i Googles sökresultat. Att inte ta till vara på sina titlar och sätta unika titlar på varje sida innebär att det är svårare att ranka på relevanta fokuskord. Ett smidigt sätt att upptäcka om man har duplicerade titlar är att använda sig av Google Webmaster Tool, under Sökfunktionernas utseende >> HTML-förbättringar finner man en komplett lista över sidor med samma titlar (se bild). Enbart genom att sätta unika titlar kan man i många fall klättra från ingenstans till skapliga positioner i sökresultaten.
Textinnehåll
Eftersom Google till stor del basera sin ranking på din webbplats textinnehåll är det viktigt man har ett rikligt textinnehåll. Ett vanligt problem på webbplatserna är att man har alldeles för lite textinnehåll, man väljer att endast skriva 5-10 ord/sida. Här vill jag rekommendera att man utökar sitt textinnehåll. Det finns även webbplatser med långa välskrivna texter som inte är optimerade för de fokusord era potentiella kunder använder när de söker på Google. Genom att ta reda på vad era kunder använder för ord när dom söker kan texterna anpassas efter rätt fokusord. På så sätt kan Google enklare koppla kundernas sökningar till ert textinnehåll. Glöm inte heller att göra texten lättläst genom att dela in texten i stycken och märka upp med rubriker (H1,H2,H3 osv…).
För stort fokus på startsidan
Många kunder verkar vara låsta i tanken att startsidan är den mest relevanta sidan för besökare att hamna på när de klickar på länken i Googles sökresultat. Om man optimerar startsidans text för att täcka alla fokusord kommer den bli väldigt lång och saknar en tydlig inriktning. Eftersom Google lättare förstår sidor som är tydligt avgränsade till ett visst ämne rekommenderar jag att man delar in webbplatsens i flera kategorier och underkategorier. Men även skapar länkar till hela webbplatsen, kategorinivå, m.m och inte enbart länkar till startsidan.
När man ser över en sidas onpage ska man se till att viktiga fokusord förekommer först i sidans titel. Detta kommer se attraktivt ut för dom som söker, vilket leder till att dom klickar sig in på din webbplats. Tänk även på att inte använda för långa titlar. Chanserna ökar dessutom att omvandla besökare till kunder om dom kommer direkt till en produkt – kategorisida dom letar efter, istället för att behöva klicka sig till den från startsidan.
Visst föredrar du att komma till IKEAS badrumsavdelning istället för startsidan om du googlar efter badrumsmöbler?
Tänk på att..
Detta är tre stora områden som är lätta att identifiera och lösa. Viktigt att man använder de fantastiska verktygen som Google tillhandahåller och tänker då främst på Google Webmaster Tools. Man kan givetvis vidareutvecklar detta mycket mycket mer, men det tar va en annan gång… För nu väntar nubbe och sill, en riktigt glad midsommar till er.
/Joachim Almeke