Varför Blogga?

Den fråga jag oftast möter är varför jag bloggar? Jag har bloggat privat i flera år och har även i jobbsammanhang bloggat under flera år och i flera olika sammanhang. Jag tillhör dem som fascineras av bloggarnas makt och drivkraft och hyllar bloggosfären så fort jag får tillfälle. Så vad är egentligen anledningen till att […]

Publicerat
Inlägg Sociala Medier

Den fråga jag oftast möter är varför jag bloggar? Jag har bloggat privat i flera år och har även i jobbsammanhang bloggat under flera år och i flera olika sammanhang. Jag tillhör dem som fascineras av bloggarnas makt och drivkraft och hyllar bloggosfären så fort jag får tillfälle. Så vad är egentligen anledningen till att jag bloggar?

Privat bloggar jag för att det är ett sätt att få utlopp för min skrivarlusta samt att kommunicera med alla de vänner och släktingar som jag inte har möjlighet att prata med varje dag. Genom min blogg är mina nära och kära uppdaterade om mitt liv och jag får även ta del av deras genom kommentarer och deras egna bloggar. Det är också ett sätt att lära känna nya människor, knyta nya kontakter och nätverka. Och här kommer vi in på den stora anledningen till att företag ska, eller bör, blogga.

Företagsblogg

Jag har även bloggat för olika företags räkning under flera års tid och jag tycker fortfarande att det är lika kul. Det blir ett sätt att interagera med kunderna, ett sätt att kommunicera och skapa en dialog kring intressanta ämnen. Just denna dialog är också anledningen till varför jag anser att det är viktigt för alla företag idag att blogga.

Jag har genom mitt bloggande kommit i kontakt med kunder, kunnat besvara frågor, träffat människor i liknande situation och utbytt erfarenheter inom branschen. Genom att bli mer öppen i sin kommunikation med kunder skapar man också utrymme för diskussioner kring tjänster eller produkter som på många sätt bidrar till att stärka varumärket.

Att blogga är enkelt, det är billigt och det är effektivt. Det man måste tänka på är att det tar lite tid, det är tiden du behöver planera för. Hitta någon på företaget som brinner för er verksamhet och som gillar att skriva, ge honom eller henne lite utrymme att skriva och skapa och ni kommer med tiden att få igång en rak och öppen dialog med era kunder som kommer att bidra till ökad kundnöjdhet och kanske till och med nya kunder framöver?