Varför ska man använda storytelling?
Storytelling har blivit ett viktigt begrepp inom marknadskommunikation. Men vad är det egentligen och på vilket sätt kan det vara användbart för ert företags marknadsföring? Storytelling är ett begrepp som beskriver vad man gör när man bygger marknadsföring kring en historia eller berättelse. En story innehåller så mycket mer än bara berättelseförlopp. Den är […]
Storytelling har blivit ett viktigt begrepp inom marknadskommunikation. Men vad är det egentligen och på vilket sätt kan det vara användbart för ert företags marknadsföring?
Storytelling är ett begrepp som beskriver vad man gör när man bygger marknadsföring kring en historia eller berättelse. En story innehåller så mycket mer än bara berättelseförlopp. Den är också laddad med förväntningar och en dramaturgi som talar till läsaren på ett känslomässigt plan. En story talar till vad läsaren vet, känner igen eller tror sig veta.
Varför storytelling som marknadsföringsstrategi blivit så stort i just modern tid är en diskussion för en annan gång, men själva gärningen att berätta en story går tillbaka till kommunikationens rötter. På något sätt är våra hjärnor särskilt öppna för att ta in och komma ihåg information strukturerat som en story.
Men varför är det så?
Varför hjälper storytelling er att skapa tydlig marknadsföring?
För att förstå det behöver vi förstå en grundläggande sak om den mänskliga hjärnan. Vår hjärna försöker överleva. Det finns en anledning till att du antagligen inte automatiskt vet hur många stolar som finns i salen du är i, men du har automatiskt noterat var utgången är. Våra hjärnor sorterar hela tiden information – det är en basal överlevnadsinstinkt. Vad är viktigt och vad kan jag glömma?
För att fånga vår potentiella kund och skapa konverteringar behöver vi göra oss av med all onödig information och skapa en tydlig kommunikation. Och det är här vi får en otrolig hjälp av formatet story. Berättelser är del av våra liv från barnsben. Vi ser dem på film, får kanske höra dem innan vi somnar och berättar dem vid lunch-borden. Våra hjärnor känner igen formatet och det är en otrolig fördel. När vår marknadsföring anpassar sig efter formatet för en berättelse skapar vi en bättre chans att bli ihågkomna.