Varför vill du synas överallt?
Du väntar säkert på en välbehövlig sommarledighet efter en vår full av arbete. Bara lugn, du kommer snart att få luta dig tillbaka i hängmattan och känna hur krafterna kommer tillbaka. Men innan dess vill jag ge dig något att fundera över angående ditt sätt att marknadsförda din verksamhet via digitala plattformar. Ställ dig frågan […]
Du väntar säkert på en välbehövlig sommarledighet efter en vår full av arbete. Bara lugn, du kommer snart att få luta dig tillbaka i hängmattan och känna hur krafterna kommer tillbaka. Men innan dess vill jag ge dig något att fundera över angående ditt sätt att marknadsförda din verksamhet via digitala plattformar.
Ställ dig frågan ‘Varför?’
Vad jag vill att du ska göra är att ställa dig frågan ‘Varför?’. Varför väljer du vissa avvägningar i din digitala marknadsstrategi? Varför väljer du att satsa hårt på vissa plattformar? Varför undviker du andra kanaler?
Jag vill att du ska göra en lista på alla dina marknadsföringsplattformar; Webbplats, blogg, Facebook, Linkedin, digitala broschyrer, nyhetsbrev m.fl. När du är klar med listan vill jag att du tar dig tid till att ställa frågan kring Varför du använder just denna plattformen samt vilket syfte du önskar att uppnå med det.
Efter detta blir valet mycket enkelt; är anledningen till Varför jag använder plattformen tillräckligt bra? Kanske kan jag undvara den och satsa på något annat istället. Det hela handlar inte om att synas på så många platser som möjligt utan att kunna optimera kommunikationen med potentiella kunder på bästa sätt.
Vilka plattformar passar ditt företag?
Mitt mål är att du ska ägna sommaren till lätt eftertanke. Vilka plattformar passar egentligen din verksamhet allra bäst? Var kan jag finna större nytta av mina marknadsinsatser istället för att sprida dem?
Givetvis ska du kunna vila, men tänk på att du kan bara komma tillbaka till en stark höst om du är ordentligt förberedd!