Variera ditt innehåll och nå nya kunder
I informationsåldern måste du hela tiden förnya dig och anpassa dig till omgivningen för att skapa intresse. Något som blir extra viktigt på nätet eftersom informationshjulen rullar mycket snabbare här. Når du färre nya kunder eller känns det som att din verksamhet har stagnerat? Då kan din webbplats vara i behov av förnyelse. Få kontakt […]
I informationsåldern måste du hela tiden förnya dig och anpassa dig till omgivningen för att skapa intresse. Något som blir extra viktigt på nätet eftersom informationshjulen rullar mycket snabbare här.
Når du färre nya kunder eller känns det som att din verksamhet har stagnerat? Då kan din webbplats vara i behov av förnyelse. Få kontakt med nya kunder genom att vara kreativ i framställningen av nya kampanjer, med ett fräscht innehåll ser intressenten på dig med nya ögon.
Att skriva är enkelt!
När du valt ut vad du vill framhäva med din verksamhet behöver du komma fram till hur du ska skilja dig från mängden, vilket är en utmaning även för vana marknadsförare. Att sedan framställa det material man vill nå ut med är den enkla delen. Här följer lite inspiration kring hur du kan framställa din verksamhet. Jag ger er fyra generella tips kring hur du kan arbeta med ditt innehåll för skapa intresse och på så sätt nå nya kundgrupper!
1. Fokusera på dina produkter
Vilka är dina viktigaste produkter? Har du blogg, Facebook, Twitter eller Instagram? Fokusera på att framställa dina produkter anpassat efter plattform och spridningsmöjlighet genom att ta fram det unika värdet i produkten, inte bara presentera den. Vad kan din verksamhet erbjuda inom området och hur skiljer företaget sig från konkurrenterna? Skapa känslor genom att berätta om produktens värde och nytta! Kombinera gärna detta med recensioner från kunder och lojalitetsrabatter.
Genom att sätta fokus på känslan av produkten istället för en enklare presentation erbjuder du ett mervärde som skiljer sig från andra återförsäljare. Kan du bygga ditt varumärke på t.ex. service skapar du god renommé vilket förhoppningsvis leder till spridning dom resulterar i nya och återkommande kunder.
2. Berätta historien om din verksamhet
Storytelling har varit på tapeten ett tag nu, men det innebär inte att det är mindre viktigt. På samma sätt som du sätter ett unikt värde för dina produkter kan du bygga upp en historia kring din verksamhet. Leta i arkiven och se vad som skiljer ditt företag från andra i branschen!
När jag pratar om att berätta en bra historia involverar det inte bara att kunna återge en historisk återblick. Berätta även hur historiken har format verksamheten till vad den är idag. Låt anställda och andra intressenter berätta om företaget. Ge potentiella kunder tillgång till exklusivt ‘Bakom kulisserna’-material. På så sätt skapas kredibilitet och tillhörighet.
För Handlar du hellre av? En god vän eller en komplett främling?
3. Dela större händelser
Ge dina kunder möjlighet att se vad företaget håller på med just nu. Ska företaget fira jubileum, är det REA i shoppen, eller har det delats ut en utmärkelse? Berätta vad som händer i företaget genom att skriva ett dedikerat inlägg i bloggen eller dela händelsen via Facebook.
Aktuella händelser ger alltid upphov till diskussioner och kan mycket väl dyka upp på agendan i mer traditionella medier.
4. Låt andra ta del av dina kunskaper
Har din verksamhet någonting att säga? Alla företag vinner på en välutbildad kundkrets, för ju mer kunden vet om dina produkter, desto mer lägger han eller hon på att använda rätt utrustning eller tjänst. Använd dina kunskaper och låt intressenterna ta del av kakan via spännande guider och insiktsfulla tips om ditt kompetensområde. Producera ett innehåll som presenterar kärnan av kunskaperna inom verksamheten samt låter kunden komma in på djupet. Men ge inte bort hela historien, låt dem komma tillbaka för mer.
Summering
Att erbjuda potentiella kunder ytterligare information, såsom guider och berättelser om verksamheten, är en god idé på många plan, men då gäller det att se fördelarna! Genom att ge bort ‘gratis’ innehåll sprider du kunskapen om dina produkter, vilket skapar en mer medveten kundkrets. Gillar de dessutom det du producerar tenderar detta innehåll att spridas vidare och ge dig nya kunder.
Dessutom ger det ett mer varierat innehåll som passar för olika former av kundgrupper. När du planerar ditt innehåll utefter plattform gäller det inte bara att skriva ett innehåll som andra gillar, det måste även anpassas efter omgivningen och olika forum lockar varierande former av konsumenter. Något som förhoppningsvis ger ett breddat spridningsområde.
Och till sist, kanske det viktigaste av allt, bygger man auktoritet inom sitt område och i sin webbnärvaro. Med ett tillräckligt bra innehåll kan din verksamhet bli en plattform dit både kunder och konkurrenter kommer för att ta del av information och delta i diskussionen. Det gäller bara att komma igång!
Vad är speciellt med dina produkter? Hur vill du berätta din historia? Vad vill du att dina kunder ska veta? Allt finns framför dig, det gäller bara att framställa det på rätt sätt.
Inlägget är baserat på Stefanie Flaxmans How to Write 16 Knockout Articles When You Only Have One Wimpy Idea på Copyblogger.