Vart klickar man på Google?
Många av er har säkert fått berättat för er att de flesta som använder Google klickar på den organiska listan (SEO) eller att flest klickar på annonserna (Adwords). Det beror säkert på vem ni har pratat med och vart de har sitt största intresse. För inte alls länge sedan blev jag uppringd av en av […]
Många av er har säkert fått berättat för er att de flesta som använder Google klickar på den organiska listan (SEO) eller att flest klickar på annonserna (Adwords). Det beror säkert på vem ni har pratat med och vart de har sitt största intresse.
För inte alls länge sedan blev jag uppringd av en av våra kunder som hade fått information om att 90% av alla besökare på Google klickar på den organiska listan. Självklart undrade han om detta verkligen var sant och frågan är om det är sant? Vart klickar folk när de använder Google och vad ska man satsa på idag på Google, SEO eller Adwords?
Färsk undersökning
Ofta hör man olika siffror kring detta men det finns en (i skrivande stund) ganska färska undersökningar som har sammanställts av Wordstream kring detta. Siffrorna och sökbeteende är baserat utifrån den amerikanska marknaden som ligger längre fram än Sverige men de ger ändå en fingervisning om hur det ser ut och vart vi är på väg. Där säger de att Adwords i vissa fall tar så mycket som 64% av alla sökningar. Men självklart så varierar dessa siffrorna från bransch till bransch, från sökord till sökord.
Framför allt så sker det stora förändringar kring både SEO och Adwords men skillnanden är att det bara blir svårare att placera sig högt i den organiska listan och Adwords verkar ta mer mark. Google har ju släppt två stora uppdateringar, Panda och Penguin, som har påverkat många sidor.
När det gäller Adwords jobbar Google hårt med att hela tiden utveckla ny funktioner som förbättrar Adwords. Vi har sedan ett tag tillbaka i Sverige Platslänkar, Click-to-call och extended headlines för att nämna några. Men inom en snar framtid kommer vi i Sverige även kunna se Product listings. Det innebär att du kan koppla dina produkter med bilder till dina Adwords-annonser. Allt för att de som söker så snabbt som möjligt ska hitta den produkten de letar efter tillsammans med ett erbjudande som lockar till klick.
Kopplar vi detta till resultaten som Wordstream presenterar så kan man se att flest klickar på Sponsrade länkar när de söker efter en faktisk produkt och organiskt när man letar efter information, så Google verkar uppnå sina mål.
Bild hämtade från Wordstream
Varför nöja sig med det ena?
Mitt råd kommer alltid vara att i största möjliga mån jobba med båda SEO och Adwords. Det ena utesluter inte det andra men det du kan vara säker på att om du inte har någon placering organiskt eller via Adwords så kommer någon av dina konkurrenter att ha det.
Men innan du börjar fundera på hur du ska lägga ner din tid och pengar på att få till en bra SEO för din sida så gör en marknadsundersökning. Genom att använda Google Adwords kan du snabbt få ut dina tjänster eller produkter på Google och du kan se sökvolymer, försäljning m.m. Detta kan ju vara helt avgörande för om du ska satsa på att försöka placera dig även organiskt på vissa sökord. Dessutom kanske du hittar bättre sökord via Adwords än de som du från början trodde var bäst.
Men det som även talar för Adwords är att man inte kan ranka organiskt på alla sina sökord, där har du betydligt större möjligheter att täcka upp med Google Adwords. För att citera Dave Booth på Cardinal Path:
’First, you simply can’t rank for all your keywords organically – even small lists of keywords are expensive and resource intensive to work on and take months to see movement on in many cases. You can fill in the gaps where you don’t rank with SEM and show up on SERPs (paid) as fast as you can type.’
SEO kan vara mer kostnadseffektivt än Adwords på många sätt, för varje klick som kommer till din sida via den organiska listan är gratis i den bemärkelsen att du inte betalar per klick. Men sedan får man räkna på den tid och de pengar som du lägger på att placera dig här.
Man kan säga att varken SEO eller Adwords är något självspelande piano som bara ger dig affärer medan du sysslar med något annat. Båda kräver mycket jobb för att det ska fungera bra och Google kommer hela tiden med uppdateringar och förändringar som påverkar dig som har en hemsida på ett eller annat sätt.