Vart tredje onlineköp görs i mobil enhet
Möjligheten att handla när det passar oss bäst och att enkelt kunna söka fram och jämföra produkter, gör att vårt köpbeteende blivit allt mer digitalt. Ny rapport visar att en tredjedel av världens onlinebetalningar görs i mobila enheter. Dagensanalys.se skriver om ökade mobila onlinebetalningar baserat på Adyens senaste rapport för Mobile Payments Index. Resultatet för […]
Möjligheten att handla när det passar oss bäst och att enkelt kunna söka fram och jämföra produkter, gör att vårt köpbeteende blivit allt mer digitalt. Ny rapport visar att en tredjedel av världens onlinebetalningar görs i mobila enheter.
Dagensanalys.se skriver om ökade mobila onlinebetalningar baserat på Adyens senaste rapport för Mobile Payments Index. Resultatet för det fjärde kvartalet 2015 visar att så mycket som 34 procent av världens webbaserade betalningar sker i mobila enheter, vilket är en ökning från 30 procent kvartalet innan. I Sverige var andelen transaktioner via mobila enheter som störst i oktober då den nådde 38,4 procent.
En mindre skärmstorlek är därmed inget hinder när vi handlar online. Det som är mest avgörande för att vi väljer att handla via mobilen är helt enkelt vilken enhet som är närmast till hands, enligt E-barometerns undersökning. Adyens rapport placerar Sverige bland marknaderna som ligger i framkant vad gäller anpassning till mobila onlinebetalningar då 32 procent av de webbaserade transaktionerna kommer från mobila enheter, varav 25 procent från smarta mobiler.
Fokus på mobilt var också en tydlig trend när Facebook presenterade sitt resultat för 2015 års fjärde kvartal där så hela 80 procent av omsättningen kom från mobilannonsering.