Pär Svärdson kallas ofta för svensk e-handels okrönte kung. Som grundare av succén Adlibris fortsatte han sedan med att starta upp Apotea genom en kunddriven digitalisering av att handla apoteksvaror online som kom att revolutionera även hela apoteksbranschen. Nu siktar han tillsammans med teamet på Apotea mot visionen att bli marknadsledande. Pär är flerfaldigt prisad för sina entreprenöriella insatser i svenskt näringsliv, där han nu senast blev utnämnd till Entrepreneur of the Year 2020.
I avsnittet som spelades in i oktober berättar Pär om den kraftigt ökande tillväxt som Apotea hade bara över några veckor, redan i mars hade årsbudgeten nåtts och den totala omsättningen ökade till 4 miljarder vilket är en ökning på 47%. Det robotiserade lagret i Morgongåva (som är hela 5 fotbollsplaner stort) skickar i normalfallet 40-50 000 ordrar dagligen.
Arash och Pär diskuterar hur en organisation förbereder sig och tar med i en ev planering för en sådan tillväxt. Det pratas om reflektioner kring ledarskapet, bolagsbygget och att det är smart att ta in senior kompetens även i en ung bransch som e-handel. Det och mycket mer i poddavsnittet.
Vill du ha mer av VD-podden? – Anmäl dig till VD-poddens nyhetsbrev och ta del av exklusivt material från poddens Arash Gilan.
Lyssna på avsnittet med Arash och Pär här