VD-podden #49: Jarno Vanhatapio – det nakna ledarskapet

2

Publicerad 01 april 2021, 08:04 av Josefine Bergman

Jarno Vanhatapio är e-handels-pionjären som tidigt såg den stora potentialen i handel på nätet. Han grundade 2003 Nelly.com som han sålde 2011. 2015 startade han istället NA-KD med målet att på lång sikt bli en av världsmarknadens största aktörer i klädbranschen. Idag är han både VD och tredje störst ägare och år fem är NA-KD ett av Europas 20 mest snabbväxande bolag med en omsättning på 2 miljarder, 300 anställda, försäljning i 70 länder och 4 miljoner följare i sociala medier. 

 

I podden får du höra om Jarnos entreprenöriella resa fram till idag där han stött på både motgång och medgång. Det pratas även om vilka mål NA-KD har satt på längre sikt som berör omsättning, lönsamhet och hållbarhet, nås dem 2025 är det också världsrekord som uppnås. Det är också just det som motiverar Jarno att bygga bolag som Nelly.com och NA-KD. Jarno berättar även att målet är att gå till börsen och då med minst 10% av aktierna vilket idag är på 12% och gör honom till tredje största ägare. Men pengar är egentligen inte det som driver honom utan det är resultat och i “sporten bolagsbygge” är pengarna det som är resultatet. 

 

År fem i bolagets historia är NA-KD ett av Europas 20 mest snabbväxande bolag med en omsättning på 2 miljarder, 300 anställda, försäljning till 70 länder och 4000 följare i sociala medier. Jarno berättar öppenhjärtigt och naket om både sin roll som ledare, vd samt ägare och hur det kan skilja sig åt. 

 

I december 2020 mötte NA-KD stor kritik från tidigare praktikanter och medarbetare som vittnade om ett hård arbetsklimat på succébolaget. Vilket resulterade i att bolaget inledde en egen intern undersökning med EY och Arbetsmiljöverket gjorde även en utredning. Resultat och vilka åtgärder som NA-KD har gjort kan du höra om i poddavsnittet samt hur Jarno personligen upplevde hela händelsen.

 

Lyssna på Arash och Jarnos samtal här:

Podcaster
Spotify
Acast

 

 

Anmäl dig till poddens nyhetsbrev och ta varje månad del av en exklusiv krönika från Arash Gilan där han delar med sig av sina tankar inom ledarskap, marknadsföring och tech.

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy