David Sandström är sedan 2017 CMO på Klarna och är en av hjärnorna bakom deras hyllade och banbrytande marknadsföringskoncept Smooth. Han har en bakgrund som CEO på kommunikationsbyrån DDB och gillar att koppla ihop analys med en kreativ paketering kopplat till ett starkt kundperspektiv. David har ett kreativt och modigt ledarskap att låta sig inspireras av – nu äntligen gäst här i VD-podden!
David började jobba med Klarna redan på tiden med DDB och tog då fram betalbolagets nya rosa utseende och koncept. Något som han motiverar som helt rätt att gå emot pga den historiskt dåliga synen som råder på branschen bank och finans. Det enda rimliga då enligt David var att skapa något nytt och annorlunda vilket resulterade i Smooth-konceptet.
”Vi hade inte visionen att vara galna för galenskapens skull – vi ville ut med vårt budskap!”
Arash och David pratade också om att skapa en mental och psykologisk reaktion i marknadsföringen och David förklarar vidare vad han menar är skillnaden mellan reklam och marknadsföring. Vad som kan tänkas som alla marknadsförares dröm, att ha möjligheten att synas i Super Bowl, säger David inte är nyckeln till att verkligen nå fram till kunden och bygga den känsla och relation till kunden som man i slutändan önskar. Utan snarare:
“Varumärket byggs i de små detaljerna som tex de tråkiga brevet för en genomförd betalningstransaktion mer än de stora häftiga Super Bowl-kampanjerna.”
På frågan om hur man får ett team som tänker kreativt blir Davids svar att kreativitet handlar om att våga – alltså komma på 99 dåliga och korkade idéer för att en sen ska råkar bli bra. Vidare så talas det om hur man då skapar en så pass trygg milj som just föder fram att teamet vågar presentera vad som vid första anblick kan verka just korkat men vid senare eftertanke är just genialt. Där de kommer fram till att nyckeln till ett sådant mod hos medarbetarna stavas skapa en trygg miljö. För mer inspiration från en av Sveriges kanske mest framgångsrika CMO, kika på videon och lyssna på podden på Spotify, Apple Podcast eller acast
Vill du få koll på det senaste inom ledarskap, tech och marknadsföring? – Anmäl dig till Arash nyhetsbrev!