VD-podden #59 Maria Hedengren – driver magasinrevolutionen med Readly
Maria Hedengren är sedan april 2019 CEO på magasinprenumerationstjänsten Readly som grundades av Joel Wikell i Växjö. En verksamhet som nu finns på 50 språk och flertalet marknader, med tusentals magasin, och som de senaste året haft en kraftig tillväxt. Bolaget är sedan september 2020 börsnoterat och är nu värderat till 2,15 miljarder kronor. Sen tidigare har Maria Hedengren en bakgrund från tech-branschen, bland annat som CFO på iZettle och NetEnt. Readly har en skalbar produkt som hon ser fram emot att få utveckla med fler magasin, språk och marknader.
I VD-podden pratar Maria och Arash om att redan från start börja strukturera data och investera i lagringens utveckling för detta är en av framgångsfaktorerna bakom att ha en skalbar verksamhet och produkt på riktigt.
“Corona har demokratiserat tillgången till vd:n i och med att alla befinner sig lika nära, eller långt bort, från vd:n i ett digitalt videomöte.”
Maria Hedengren, CEO Readly
Maria pratar också om att eliminera behovet av sig själv som ledare, här menar hon att tipset är att anställa folk som har mer kompetens i de frågor som inte är ens egen spets – så att du som vd kan fokusera på det du är bäst på samtidigt som en tydlighet finns i vad de andra ska göra.
“Drakar lyfter i motvind” myntade Maria i samtalet när Arash frågar hur hon hanterar negativa skriverier i press och andra externa plattformar. Det är sällan framgångarna som driver framgång utan just hur man hanterar motgångar som är det som gör en framgångsrik. Man bryter ihop och kommer igen för att gå starkare ur situationen och en erfarenhet rikare. För mer kring att lyfta i motvind, nycklarna till ett skalbart bolag, ledarskapets oberoende av vd-rollen och ambitioner i livet.