Sverige - Viva Media

VD-podden #68: Susanne Holmström – om NetOnNets framtid

VD-podden
VD-podden-Susanne-Holmström
Publicerad , senaste uppdatering

Susanne Holmström, vd på NetOnNet, gästar Arash Gilan i VD-podden och berättar om lagershoppen som nu går samman med Komplett och därmed blir en konkurrenskraftig spelare på den Nordiska hemelektronikmarknaden.

Sedan 2018 är Susanne Holmström vd på NetOnNet, något hon gav sig in i helt utan tidigare erfarenhet av just e-handel. Men med en optimistisk och driven syn på vad hon skulle kunna bidra med till ett bolag som NetOnNet tackade hon ja till uppdraget. En roll hon allt sedan dess bemästrat lysande och lyckats vidareutveckla elektronikjättens handel i synk mellan online och offline. Susanne har i kombination med vd-posten har även Susanne engagemang i styrelsen för Svensk Handel och Bubbleroom.

NetOnNet går samman med Komplett

Susanne berättar i VD-podden mer om hur NetOnNet började sin resa redan 1999 med försäljning endast på nätet, en radikal affärside för då men som även tillät upphämtning direkt på lagret i Viared. Gensvaret blev att öppna fler butiker för att komplettera den digitala handeln. Allt sedan dess har NetOnNet legat i framkant och levererat konkurrenskraftiga priser på hemelektronik. Något som dem planerar att fortsätta med i och med deras samgående med Komplett som också inkluderar Webbhallen. Sammanslagningen är ännu i sin linda men Susanne berättar mer om varför detta steg görs och vad dem vill åstadkomma tillsammans som en aktör på marknaden med hela 10% marknadsandel i Norden och en samlad omsättning på 18,5 miljarder.

Det kontanta arbetet med att utveckla en affärsmodell som är agil och svarar upp för omvärldens förväntningar och syn på konsumtion berättar Susanne också mer om, bla hur NetOnNet satsar på ett cirkulärt tänk genom ett projekt där kunder kan hyra elektronik-prylar eller köpa begagnade produkter. Ett testprojekt för att se och lära vad man kan utveckla för framtiden. Det gäller att våga utforska och testa nya modeller innan de blivit stora för att kunna vara proaktiv i en värld med allt snabbare förändring.

Ledarskapet plus personliga värderingar

Arash och Susanne pratar om vikten av bra bolagskultur och värderingar som leder människorna i organisationen. Susanne är väldigt stolt över sin organisation där hon ser att en tydlig vision, målsättning och sund kultur gjort att de klarat av de utmaningarna omvärlden konstant för med sig, allt ifrån en pandemi till krigssituationer som den som precis brutit ut i Ukraina. Arash och Susanne reflekterar över de mjuka värdena som inte kan mätas och att verkligen skapa platser där människor kan trivas och utvecklas. Något som de är eniga om är avgörande för att ett bolag ska hålla på sikt.

Lyssna på Susanne Holmström och Arash Gilan i VD-podden här

Spotify
Apple podcast
Acast