Viva Media

VD-podden #69: Mose Haregot – människan som det nya mediehuset

Viva Media
Mose-Haregot_Arash-Gilan_VD-podden
Publicerad , senaste uppdatering

Mose Haregot grundade 2017 Society Icon, en influencer-plattform för samarbeten mellan privatpersoner och företag som han idag är vd för. Plattformen erbjuder en förenklad lösning för att sätta upp influencer-samarbeten på ett lättare sätt och med flera mindre profiler istället för bara få jättestora.

Society Icon har idag 70 000 registrerade influensers, så kallade ”ikoner” på främst Instagram och TikTok kopplade till sin plattform. Här välkomnas macro influensers med hundratusentals följare lik väl som nano influensers som har ett par hundra följare. Räckvidden hos en mindre influenser bör inte underskattas menar vd:n Mose Haregot i VD-podden, styrkan i marknadsföring via influensers – stor som liten – är att kommunikationen blir mer personlig och trovärdig. På Society Icons kundlista finns stora varumärken som Klarna, H&M, Hemtex, Ica, Orkla, Universal Music osv. Bolaget har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien och nästa marknad i sikte är USA.

Mose Haregot i VD-podden

Mose och Arash samtalar i VD-podden om att vi går mot en marknadsföring som är allt mer kanaliserad via personer och att den kreativa ekonomin fortsätter att växa i omfattning. Mose har en bakgrund från mediebranschen där han jobbat inom olika områden med allt ifrån sociala medier, storskärm och mediekanaler. För ett antal år sedan såg han vad marknadsföring som gjordes via en person kunde ge vilket sådde fröet till att starta Society Icon. 

Enligt Society Icons mått mätta så kan alla vara en influenser och genom ett intresse för ens innehåll på sociala medier börja att kapitalisera på detta genom samarbeten med varumärken som personen i fråga går i linje med. Medielandskapet förändras i allt snabbar takt och det är viktigt att som ledare och fundera på hur bolaget ska förhålla sig de förändrade beteendet hos kunderna.

”Människan är det nya mediehuset” säger Mose i podden för att beskriva just det som influenser-branschen handlar om. Timmar spenderas i genomsnitt på sociala medier och influenser marketing har en annan nivå av trovärdighet hos målgruppen och kompletterar i mediemixen för att verkligen nu ut till kunden. Att influencer marketing inte bara är en fluga och något som är här för att stanna konstateras i podden. Mer om mass-influering och personen som det nya mediehuset i VD-podden.

Ledarskapet och drivet

Mose tipsar om boken Black Box Thinking skriven av Matthew Syed som handlar om att förstå att det ofta är genom åtskilliga misstag man lyckas skapa den där fantastiska produkten eller lösningen som man eftersträvat under en lång tid. Man får alltså inte ge upp så lätt om man ska lyckas. Mose som ledare är en person som brinner för att utvecklas och mottot som vägleder honom i livet är ”Det är viktigare vem du vill bli än vem du är”.

Mose drivs av att inspirera andra och föreläser ibland för ungdomar på Fryshuset för att visa att det är möjligt att uppnå sina mål oavsett vem man är eller vart man kommer ifrån. Arash och Mose pratar om erfarenheten av att ha ursprung från en annan kultur och hur dom erfarenheterna ger viktiga perspektiv som genomsyrar hela livet – att låta känslan av att man är annorlunda ta över kan vara förödande – att istället göra det till en fördel är deras gemensamma råd.

För mer om influenser marketings framväxt likväl som Moses entreprenörsresa och en massa tankar om uppväxtens prägel utav inställningen till livet – titta på videon här eller lyssna på podden!

Lyssna på Mose Haregot och Arash Gilan i VD-podden här

Spotify
Apple podcast
Acast