Verktyg för att hitta rätt sökord

3

Publicerad 11 september 2013, 11:09 av Viva Media

När man ska börja med sin sökmarknadsföring så måste man ju självklart veta vilka sökord man vill optimera för eller annonsera på. Här finns det en rad olika verktyg att tillgå för att hitta rätt. Här hittar du mina tips på helt gratis verktyg som du kan använda för att hitta rätt i sökordsdjungeln. Skulle du istället vilja ha hjälp att sätta upp ditt adwords-konto för en låg avgift? Prova då Viva Medias egen utvecklade  adwordsverktyg: Adbud.io som är en helautomatisk tjänst för att enkelt komma igång med annonseringen på Google. Tekniken bygger på Machine learning och baseras på information från tusentals liknande företag.

Sökordsplaneraren

Google hade tidigare ett helt externt verktyg som de kallade för Keyword Tool. Det var egentligen kopplat till AdWords men man kunde använda det även om man inte var inloggad i AdWords. Men nu har verktyget uppdaterats i utseende och funktion och även fått ett nytt namn, Sökordsplaneraren. Nu vill Google att man har ett AdWords-konto för att använda verktyget. Men man behöver egentligen inte börja annonsera för att få använda verktyget. I skrivande stund räcker det med att du registrerar din e-postadress för AdWords för att få tillgång till Sökordsplaneraren. Du behöver alltså inte gå vidare och skapa några kampanjer eller registrera några betalningsuppgifter.
För att komma igång så registrerar du dig för AdWords och följer sedan länken till Sökordsplaneraren.

SökordsplanerarenHär kan du få fram sökvolymer, uppskattade CPC-priser och även nya sökordsförslag som du inte hade tänkt på. Välj olika matchningstyper för dina sökord för att få fram olika sökovolymer. Detta är nog det absolut mest använda verktyget i branschen så vi tittar vidare mot andra alternativ.
Du kan även använda dig av Bings motsvarighet men även där behöver du registrera dig.

Übersuggest

Detta verktyget är inte på långa vägar lika känt som Keyword Tool, eller Sökordsplaneraren som det nu heter, men bjuder på mycket bra information kring nya sökord.
Principen är att du fyller i ett sökord och sedan listar Übersuggest en mängd olika kombinationer av det sökordet. Jag gillar verkligen detta verktyget för att hitta nya sökord som inte hade tänkt på men det är framförallt bra för att hitta negativa sökord till din annonsering. Att verktyget dessutom är anpassat för en mängd olika språk är ett stort plus i kanten men tänk på att du inte får några sökvolymer eller CPC-priser här, men det kräver inga konton eller registreringar.

Google Analytics

Denna tycker jag inte att du ska missa, det är ju din egna data som du enkelt har att tillgå. Gå igenom hur trafiken kommer till din sida och se om du kan hitta ord som du inte har tänkt på för din SEO eller din annonsering som du kan stärka upp ytterligare. Får du affärer på dessa ord är det ju självklart att det är sökord du ska jobba hårdare med om du inte redan ligger bra till på dem.

Jumbo Keywords

Detta verktyget kan hjäpa dig på många sätt med dina sökord. Men den främsta funktionen som jag använder är när jag vill ha mina sökord i flera olika matchningar. Du kan fylla på en lång lista med dina sökord och sedan bara klicka på någon av knapparna för den eller de olika matchningstyperna du vill ha på sökorden. Tyvärr funkar inte det inte på modifierad bred matchning ännu. Testa verktyget här.

Keyword Typo Generator

Detta är ett verktyg främst för annonsörer. Vill ha med en massa felstavningar bland dina sökord för att kunna bjuda på dem separat och inte bara låta en bred eller modifierad bred matchning lösa den biten åt dig? Då fyller du i ditt sökord här och få fram långa listor på alla möjliga konstiga felstavningar som kan göras.

Det finns betydligt fler verktyg att tillgå, både gratis verktyg och verktyg som kostar pengar. Har du själv några tips du vill dela med dig av så lämna gärna en kommentar.

 

 

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy