Verktyg som gör Google Analytics bättre

För ett par veckor sedan skrev jag om hur man når större insikt i sina analyser genom att visualisera data. Jag lovade då att återkomma med en fördjupning inom ämnet och prata om innovativa tredjepartslösningar för visualisering, och här kommer den! Google Analytics API Genom att erbjuda ett API där man kan plocka ut data […]

Publicerat
Inlägg Google

För ett par veckor sedan skrev jag om hur man når större insikt i sina analyser genom att visualisera data. Jag lovade då att återkomma med en fördjupning inom ämnet och prata om innovativa tredjepartslösningar för visualisering, och här kommer den!

Google Analytics API

Genom att erbjuda ett API där man kan plocka ut data från Google Analytics och använda till vad man vill så har Google öppnat upp dörren för tredjeparsutvecklare att skapa sina egna verktyg. Det finns en uppsjö med olika verktyg som alla fyller ett speciellt behov som kanske inte stillas i Google Analytics egna gränssnitt. I detta inlägg kommer jag att visa två som hjälper oss att visualisera data. Fler tredjepartsverktyg hittar du i Google Analytics Application Gallery

Retroaktiva målkanaler

Att sätta upp målkanaler har alltid varit ett bra sätt att visualisera t.ex. en köpprocess eller väg fram till ett ifyllt formulär. Detta har man kunna göra i Google Analytics väldigt länge men målkanalen har börjat spåra först efter att man ställt in den. Genom ett verktyg som heter PadiTrack så kan man sätta upp målkanaler ‘on the fly’ och dom appliceras även retroaktivt.

PadiTrack målkanal

Eftersom du inte behöver sätta upp något mål för att precisera kanalen som du behöver göra i Google Analytics så kan du även analysera navigeringsvägar på ett elegant sätt genom PadiTrack. Verktyget är dessutom gratis och kräver bara att du har ett Google Analytics-konto som samlar in data.

Visa sökfraser i trädformat

I mitt artikel om nya versionen av Google Analytics skrev jag om en ny funktion som visade sökorden i molnformat. Denna typ av visualisering är väldigt vanlig på bloggar för att t.ex. visa hur mycket det skrivs om olika ämnen. Ni ser en sådan i vänsterkolumnen på denna sida under rubriken Etiketter.

Ett företag som heter JuiceAnalytics har skapat ett intressant verktyg som liknar en tagcloud för att visualisera populära sökfraser i kombination med utvalda sökord.

Sökfraser i trädformat

I visualiseringen ovan så har jag valt att titta på sökordet utemöbler. Till höger och vänster kan vi se sökord som används i kombination med detta och där storleken representerar hur många besök det genererat. Genom olika färger kan verktyget bli tredimensionellt och visa parametrar som andelen nya besök, avvisningsfrekvens och tid på siten.

Detta verktyg är också gratis och hittas på http://analyticsvisualizations.appspot.com/.

Använder du också tredjepartsverktyg för att hjälpa dig att förstå besöksdata? Skriv gärna en kommentar och tipsa om vilket som är ditt favoritverktyg!