Vikten av att hålla koll på Trafikkällorna

För att kunna avgöra om din investering i sökmarknadsföring, eller annan internetannonsering, är det viktigt att via Google Analytics kontrollera sina trafikkällor. Varifrån kommer egentligen trafiken? Vilken trafikkälla är störst? Trafikkällor Från intrumentpanelen i Google Analytics kommer du direkt vidare till Trafikkällor via tårtdiagrammet. Det första som programmet skiljer på är direkttrafik, hänvisningswebbplatser och sökmotorerna. […]

Publicerat
Inlägg Google

För att kunna avgöra om din investering i sökmarknadsföring, eller annan internetannonsering, är det viktigt att via Google Analytics kontrollera sina trafikkällor. Varifrån kommer egentligen trafiken? Vilken trafikkälla är störst?

Trafikkällor Google Analytics
Trafikkällor Google Analytics

Trafikkällor

Från intrumentpanelen i Google Analytics kommer du direkt vidare till Trafikkällor via tårtdiagrammet. Det första som programmet skiljer på är direkttrafik, hänvisningswebbplatser och sökmotorerna.

Direkttrafiken är den mängd trafik som kommit till din sida genom att skriva in din adress i adressfältet, det vill säga de som känner till dig och kan din url.

Trafiken som har kommit till dig via hänvisningswebbplatser har kommit till dig genom att klicka på någon form av länk. Det kan vara en länk i en länklista hos ett företag du har ett länksamarbete med, en länk från en blogg som har rekommenderat dig eller kanske en banner du har köpt i annonssyfte på någon relevant sida.

Trafiken du får från sökmotorer är den trafik vi på MediaAnalys kan hjälpa dig med genom att optimera din hemsida för sökmotorerna. Här ser du också vilken sökmotor som bidrar med mest trafik.  Google är den klart största sökmotorn som nästan alltid ligger i topp bland trafikkällorna. När du vet hur mycket trafik du får från sökmotorerna har du också en möjlighet att räkna hem din ROI. Hur mycket är ett besök värt för dig? Hur mycket är en kund värd?

Sökord

När du vet från vilken trafikkälla dina besök kommer är det också intressant att titta på vilka sökord dina besökare använder, vad de söker på för att hitta er. Under ’bästa trafikkällor’ hittar ni information om vilka sökord som har drivit in mest trafik till din sida.

Vanligtvis finner du någon eller några variationer på er adress här, besökarna är helt enkelt osäkra på hur ni stavar ert namn, om ni har en .com eller en .se adress eller kanske av ren vana använder sig av Google för att söka upp er.

Men ni hittar också de faktiska sökord som besökare har sökt på för att hitta information och sedan hittat er i träfflistan och klickat på er länk för att besöka er. Detta är givetvis en bra indikation på hur bra sökorden fungerar.