Vinnare efter Penguin 2.0

För exakt en vecka sedan skrev min kollega Tommy artikeln Nästa generation av Google Penguin.  Bara två dagar senare, den 22:a maj, rullade Google ut Penguin 2.0. En del tycker Penguin 2.0 är för klen, medan andra drabbats väldigt negativt av uppdateringen. Matt Cutts på Google svarade på kritiken om att Penguin 2.0 är för […]

Publicerat
Inlägg Google

För exakt en vecka sedan skrev min kollega Tommy artikeln Nästa generation av Google Penguin.  Bara två dagar senare, den 22:a maj, rullade Google ut Penguin 2.0. En del tycker Penguin 2.0 är för klen, medan andra drabbats väldigt negativt av uppdateringen. Matt Cutts på Google svarade på kritiken om att Penguin 2.0 är för klen såhär:

‘we can adjust the impact but we wanted to start at one level and then we can modify things appropriately’

Det är ganska troligt att Google kommer köra små uppdateringar på Penguin 2.0 framöver och trimma algoritmerna ännu mer.

SEO-konsulten Magnus Bråth skrev tidigare idag ett inlägg med lista på Sveriges topp 100 förlorare efter Penguin, taget från verktyget seolytics.com. Den listan består av en hel del stora varumärken.

Vad vi märkte efter Penguin 1.0 för lite mer än ett år sedan va att många stora varumärken med dåliga länkar ändå klarade sig på grund av att dom i Googles ögon är stora varumärken och samtidigt har en del starka länkar till sig. Jag har kollat på några av de som som tappat mest efter Penguin 2.0 enligt seolytics lista. Det är ganska uppenbart att de sajterna har länkar från lågkvalitativa sidor som t.ex. länkkataloger och dylikt.

Om vi istället tar och kollar på topp 100 vinnare efter Penguin 2.0 så finns det även där många stora varumärken. Denna listan varierar mellan bra länkprofiler och kvalitativa länkar till tvärt emot. Precis som Magnus skrev i sitt inlägg baseras denna lista på positionsökningar, antal sökningar på sökfraserna och kostnad i AdWords.

Denna lista är också bara data från seolytics och långt ifrån en 100% korrekt lista från Google.

Uppdatering: förklaring av denna lista

SEOlytics.com är ett SEO-verktyg som bland annat mäter organisk synlighet för domäner. SEOlytics spindlar av sökresultat efter sökfraser och sparar ner placeringarna som verktyget sedan använder, dels för denna lista (som gäller för v. 21) men också presenterar individuellt för varje domän.

Vad som gör denna lista lite missvisande är att den baseras på totala positionsökningar utan fokus på specifika sökord. Kollar man scandichotels.com har de t.ex. ökat på ord som [scandic stockholm] och [legoland ica], ord som de kanske inte alls fokuserar på. Det betyder inte heller att de förbättrade sökfraserna behöver ranka etta eller ens på förstasidan, det kan vara många ord som bara fått någon placering bättre.

1. scandichotels.com +126.92%
2. starweb.se +73.84%
3. fortnox.se +69.59%
4. bokningsbolaget.se +67.49%
5. fucked-tube.com +60.48%
6. langholmen.com +54.39%
7. lyko.se +49.01%
8. finansportalen.se +47.32%
9. nps.gov +46.25%
10. slv.se +42.18%
11. bodystore.com +32.52%
12. tretti.se +31.11%
13. blingit.se +27.39%
14. nattstad.se +27.22%
15. babycenter.com +26.08%
16. viktminskning.dk +24.98%
17. autodesk.se +23.63%
18. klockor.nu +23.29%
19. shopalike.se +23.20%
20. neattube.com +22.60%
21. destination.se +20.66%
22. batteriexperten.com +18.09%
23. radioplay.se +18.00%
24. twitter.com +17.81%
25. slu.se +17.75%
26. binero.se +17.40%
27. yr.no +17.15%
28. oanda.com +17.01%
29. tallinksilja.com +16.84%
30. vgregion.se +16.83%
31. pts.se +16.47%
32. webnode.se +16.23%
33. jc.se +16.12%
34. jotex.se +16.01%
35. xvideos.com +15.59%
36. energimyndigheten.se +15.41%
37. tripadvisor.co.uk +15.18%
38. webopedia.com +15.07%
39. ehandel.se +14.90%
40. seaworldparks.com +14.85%
41. indeed.com +14.75%
42. konferenspoolen.se +14.71%
43. sandvik.com +14.46%
44. junkyard.se +14.40%
45. polar.com +13.60%
46. porrlejon.com +13.58%
47. bokus.com +13.50%
48. kamerabild.se +13.07%
49. budget.se +12.99%
50. bokalokal.se +12.77%
51. hostgator.com +12.77%
52. jobbsafari.se +12.42%
53. nelly.com +12.10%
54. oki.se +11.99%
55. eleven.se +11.77%
56. coolaspel.se +11.75%
57. altavista.com +11.60%
58. designonline.se +11.27%
59. canon.com +11.26%
60. bose.com +11.10%
61. maccosmetics.se +10.63%
62. carsforsale.com +10.60%
63. passagen.se +10.46%
64. freeones.com +10.23%
65. yamaha-motor.eu +9.83%
66. pandurohobby.se +9.64%
67. smhi.se +9.63%
68. neuber.com +9.46%
69. tomshardware.com +9.44%
70. sms.se +9.38%
71. bt.com +9.19%
72. netgear.com +9.18%
73. kicks.se +9.16%
74. vistaprint.se +9.02%
75. pinterest.com +9.02%
76. folkuniversitetet.se +8.85%
77. esteelauder.com +8.65%
78. discshop.se +8.62%
79. eurosport.se +8.36%
80. stromma.se +8.16%
81. swehockey.se +8.07%
82. porsche.se +8.03%
83. merriam-webster.com +7.94%
84. mazda.se +7.91%
85. karolinska.se +7.87%
86. jysk.se +7.85%
87. fender.com +7.67%
88. if.se +7.66%
89. ak.se +7.53%
90. shopping4net.se +7.45%
91. firsthotels.se +7.45%
92. ne.se +7.42%
93. sweclockers.com +7.07%
94. alltomtradgard.se +7.03%
95. blomsterlandet.se +7.03%
96. liu.se +6.99%
97. tv3.se +6.96%
98. regeringen.se +6.89%
99. okq8.se +6.73%
100. sembo.se +6.63%