Viva x BilDahl – starten på en bilresa

3

Publicerad 23 mars 2021, 14:03 av Alexander Åberg

Att sälja bilar digitalt är svårt. Upplevelsen av en bilhandlare är knuten till fysiska element som personliga möten, provkörningar och att promenera omkring och titta på bilar. Norrländska BilDahl valde att digitalisera en del av bilköpet och Vivas team 8 med Creative-teamet fick uppdraget att paketera och konceptualisera den digitala upplevelsen av BilDahl. Detta tack vara vårt partnersamarbete med VK Media. 

 

Våren 2020 kom med dessutom med nya utmaningar. Nutidens största pandemiutbrott ökade behovet för BilDahl är att digitalisera sin affär. Kunder ska kunna boka provkörning och möten via sajten. Ett erbjudande och en upplevelse som förstås behövde paketeras.
– BilDahls värderingar kretsar kring miljö och hållbarhet. Resan är central i kommunikationen. Resan för miljön, resa tillsammans med BilDahl, säger Fredrik Lundqvist, creative director på Viva.

– Ett bilköp är personligt. Utmaningen var att förmedla trygghet för BilDahls kunder, och erbjuda något nytt, som linjerade med tidigare kommunikation, berättar Fredrik Lundqvist.

Ofta finns lösningen rakt framför ögonen, och det gick snabbt för creative-teamet att landa i den bärande copyn “Resan börjar med ett klick.”

– Det blev utgångspunkten. Resan med BilDahl, för miljön och förstås själva bilresan börjar med ett enda klick. Idén linjerade med BilDahls slogan “En enkel och hållbar resa”, och fångade digitaliseringen på ett snabbt sätt, säger Fredrik Lundqvist.

 

Cirkel för cirkel, steg för steg

 

Nästa steg var att utveckla konceptet och placera det i kanaler och produktioner.
– I vår kreativa workshop ritade vi upp cirklar, där varumärket var den innersta cirkeln, sedan butiken och hemsidan och sist externa kanaler. I varje cirkel diskuterade vad vi vi önskar att kunden  ska känna, och veta, kopplat till BilDahl. Därefter gick vi vidare till hur vi vill kommunicera i respektive kanal som banners, user experience, print och sociala medier.

Creative-teamet ville förmedla känsla för den vida, norrländska naturen. Skogen, vidderna och en brysk längtan till naturen.
– Med flygbilder på bilar bland höga granar och massvis med skog hittade vi en bra väg framåt, berättar Vivas Art Director David Marklund.

 



Det personliga mötet behövde också ta plats. En stor del av budgeten används till att fotografera och filma BilDahls personal på plats.


–Det kändes självklart. Med vår duktiga samarbetspartner och fotograf Sune Grabbe fick vi massvis med levande, varmt material som snabbt fångade vad BilDahl handlar om, den personliga tryggheten, säger Fredrik Lundqvist. 

 



 

Fortsatt samarbete

 

Creatives koncept banade väg för många leveranser. Animerade annonser, printannonser, banners och videos till sociala medier. 

Både BilDahl och Viva har flera spännande saker på gång. Och samarbetet fortsätter.

–Vi är glada över samarbetet med Viva, och tack vare ett tätt partnerskap, snabba feedbackrundor och ett spännande koncept  har BilDahl kommit långt i vår digitala kommunikation, säger Karl-Erik Jonsson, vice vd på BilDahl. 

 

– I en tid och bransch, med stora förändringar både vad gäller kundbetende och produktutbud, är det viktigare än någonsin att marknadsföringen harmoniserar med kundens förväntningar om löfte och leverans. Det upplever jag att både Viva Media och BilDahl gör allt för att uppnå, säger teamchef Mattias Johansson på VK Media. 


BilDahls siffror från juni 2020 fram till februari 2021


Google Ads

Exponeringar: 135 006

Klick: 36 088

 

Youtube

Exponeringar: 1 562 006

Visningar: 269 898

 

Facebook och Instagram

Exponeringar: 1 651 239

100% videovisningar: 542 154

Klick: 24 166

 

Programmatisk display-annonsering

Exponeringar: 595 069

Räckvidd: 383 815

Klick: 951

Gilla
Gilla Älska Haha! Wow! Sad Angry
21

Mer Viva i din inkorg!

Vivas integritetspolicy